photo header2-1.png

Kesan tidur Yang berlebihan

Ramai daripada kalangan kita bangun awal pada setiap hari untuk bekerja. Pada hujung minggu ataupun hari cuti, kita tidur sehingga ke tengah hari dan sambung lagi selagi boleh dengan alasan bagi memperoleh kerehatan sepenuhnya yang kita tidak peroleh pada hari-hari kerja. Tindakan ini sebenarnya adalah satu tindakan yg salah. Mengikut Timothy Roehrs, Pengarah Pusat Kajian Masalah Tidur dr Hospital Henry Ford, cara tidur sedemikian mengganggu pusingan biologi di dlm bdn dan ini menambahkan keletihan ke atas seseorang.

Keadaan ini berpunca drp gangguan ke atas pengeluaran hormon cortisol yg berfungsi sebagai hormon kecergasan bg seseorng. Apabila seseorng bangun drp tidur setiap pg pd jam 7 pagi, rutin ini merangsang pengeluaran hormon cortisol pd jam 3 pagi ataupun 4 pagi dan memuncak pd jam 11 pagi. Apabila rutin ini dilanggar, cthnya dgn bangun lambat pd hujung minggu, pengeluaran hormon ini terganggu dan kesannya adalah keletihan yg tdk dijangkakan. Justeru, kita perlu berdisiplin di dlm aspek tidur dan bangun bagi menjamin kecergasan diri.

Dipetik drp buku Perubatan Islam & Bukti Sains Moden (Edisi Kemas Kini)



tidur: za selalu salahkan waktu cuti sebagai alasan untuk tidur banyak
PENAFIAN: Pembacaan dan penerimaan pembaca tentang isi kandungan blog ini adalah atas tanggungjawab pembaca sendiri. Blogger tidak bertanggungjawab untuk apa jua masalah yang timbul. Alizareesya Punya Cerita
.