10 December, 2009

On 9:16:00 AM by Aliza in
Sejak adik dah masuk setahun, produk susu aku semakin berkurang.. teramat-amatlah kurang, sekali pam aku hanya boleh dapat 2oz jer... macam-macam kedah yang aku guna, fenugreek seed, protien soya, pil moxolon, dan macam-macam lagi. hasilnya agak ok sket, cuma aku kekadang tak tahan dengan side effectnya dan rasanya, tapi kekadang aku paksa juga makan (protien soya). baru-baru ni aku ada tanya ngan member facebook aku.. dia sarankan aku amik Motilium,

Motilium

so dah 3 hari aku makan ubat ni.. alhamdulillah, kesan sampingan agak kurang berbanding aku amik fenugreek seed dan moxolon, cuma makan ubat ni aku agak mengantuk sket, tapi still boleh kawal. pagi tadi aku mengepam aku leh dapat 6 oz sekali pam.. wah..wah..wah.. tinggi sket idungku sebab dapat susu banyak. cuma aku mencari gak info-info mengenai motilium ni.. mari kita kongsi.

perkara2 yg boleh meningkatkan penghasilan susu ibu...

1. makanan (kurma,oat,kuchai,kobis, lobak putih, sawi, water chestnut,longan,madu, horlicks, milo dan banyak lagi)

2.pil
a) traditional/herba.. eg, PIL ASI.. ade dlm shopping online kalau nak tengok rupanya.

b)ubat/drug...

  • i)motilium/domperidone
  • kegunaan=sakit perut
  • kesan sampingan (baik)=tingkatkan paras hormon prolactin... so susu pun bertambah
  • kesan sampingan (buruk)=sakit kepala, pening, muntah

  • ii) maxolon/metoclopromide
  • kegunaan=sebagai ubat tahan muntah
  • kesan sampingan (baik)=sama macam motilium
  • kesan sampinga (buruk)=dpression
    kedua2 ubat nih boleh didapati di klinik dan farmasi(yg pro bfeed).
so.. dah tau kan.. mari kita berkongsi info yang ada.. untuk ibu-ibu yang full bf, selamat mencuba kalau nasib sama macam aku.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...