21 January, 2011

On 11:19:00 AM by Aliza   No comments
Kelmarin saya baru saja postkan satu entry tentang I LOVE YOU.Korang leh baca kat entri ni , ramai yang memberi respond baik dalam blog dan juga dalam fb, tak kurang juga yang ym, kekekekek.. kira hebat jugaklah entri I LOVE YOU itu yer...  ada sorang member mula buka cerita, katanya semua itu adalah cinta monyet mungkin ya..dan mungkin tidak tapi teringat satu ceramah motivasi satu ketika dahulu.. cinta monyet itu adalah cinta yang melompat-lompat seperti monyet.. sekejap cinta dia sekejapan pula cinta sidia dan sekejap lagi cintakan sipolan, dan kenapa dipanggil cinta monyet juga, sebab asik bergayut ditelefon seperti monyet, kalau zaman saya dulu, telefon bimbit adalah agak mustahil untuk dapat di zaman sekolah dan zaman universiti, so, pondok telefon awamlah yang menjadi mangsa untuk bergayut... logik juga kenapa ia diberi istilah cinta monyet...Tapi tak semua cinta anak-anak di zaman sekolah itu adalah cinta monyet.. banyak cinta anak-anak di zaman sekolah kecundang sebaik saja masuk ke tingkatan lain atau sebaik saja masuk Universiti atau kolej, tapi banyak juga cinta anak-anak sekolah ini berakhir hingga ke akhir hayat dan hari ini pun mungkin ada yang sedang menghitung hari untuk menuju ke gerbang bahagia...
menurut wikipedia, istilah cinta monyet adalah adalah istilah informal yang bererti perasaan cinta yang terjadi antara sepasang anak muda yang masih dalam masa remaja. Istilah ini juga dapat digunakan sebagai kata sindiran, yang digunakan kepada seseorang yang kurang mencintai pasangannya. Cinta monyet, yang juga dikenal dengan "crush", boleh juga dideskripsikan sebagai cinta seorang anak atau remaja kepada orang yang lebih tua. Sebagai contoh, seorang murid yang "suka" kepada gurunya. Dalam hal ini, istilah "cinta monyet" menggambarkan sebuah cinta yang tidak akan mendapat balasan.
semua itu adalah istilah saja, tapi pada saya cinta diusia setahun jagung atau cinta di musin sekolah dulu banyaknya adalah cinta monyet.. sebab kalau saya kira masa zaman sekolah dulu agak2 15 tahun yang lepas, ramai teman saya yang sudah mula bercinta termasuk juga saya, tapi rasanya tak seorang pun pada hari ini berkahwin dengan pasangan yang sama masa sekolah dulu. Bila berjumpa semula selepas sekian lama berpisah, masing-masing akan membawa khabar yang sudah berkahwin, tapi bukan dengan pasangan masa sekolah dulu... mungkin sebab itulah cinta zaman sekolah digelar cinta monyet. banyak juga yang tidak ketemu cinta masa sekolah, tapi ketemu cinta masa masuk kolej atau universiti... tapi berakhir dengan perpisahan, semua percintaan itu hanya seolah-olah untuk suka-suka saja, itu juga mungkin boleh diistilahkan sebagai cinta monyet. cuma tak semualah begitu cerita cintanya, ramai juga yang bercinta hanya dengan seorang pasangan saja atau ramai yang bercinta dengan ramai pasangan tapi akhirnya berkahwin dengan cinta pertamanya di zaman sekolah atau di zaman kolej.
cuma apa yang saya tahu dari pemerhatian dan borak-borak bersama teman, cinta monyet itu terlalu istimewa, terlalu cukup payah untuk dilupakan.. selalunya terjadi kepada cinta pertama, bukannya cinta pandang pertama.. sebab itu rata-rata teman di sekitar senang menyatakan, cinta pertama adalah istimewa hingga ke akhir hayat walaupun ia hanya sekadar cinta monyet, kerana tika itulah mereka belajar untuk memahami apa yang di rasa, sepertimana yang dirasa oleh anak gadis tempohari. walau ramai mana yang dicintai mereka selepas cinta monyet pertama itu.. hinggalah mereka berkahwin dengan cinta realiti mereka, namun perasaan untuk melupakan kenangan cinta monyet itu adalah mustahil.. lebih-lebih lagi kala hati tengah gundah bersama pasangan sehidup semati mereka.... cuma apa yang saya perhatikah juga dewasa ini, ramai juga orang-orang tua atau orang-orang dewasa yang mudah terjebak dengan cinta monyet. sudah punya pasangan, tapi masih ghairah mengejar cinta monyet yang lain yang entah menjanjikan apa buat mereka.. nampaknya istilah cinta monyet ini sudah tak boleh digunakan buat anak-anak remaja kita lagi, tapi sudah boleh digukan buat orang dewasa yang mudah untuk jatuh cinta hingga memporak perandakan rumah tangga sendiri yang bertahun dibina.
itu cerita bila orang dewasa terjebak dengan cinta monyet, Tapi, akhir-akhir ini, ramai anak-anak kita yang bercinta ala-ala monyet menjadi dan bertindak dengan lebih agresif daripada monyet yang sebenar kekekekek, bukan apa, anak-anak zaman sekarang sudah ada yang mengandung, sudah ada yang melahirkan anak luar nikah, sudah ada yang tahu menggugurkan anak... semuanya itu adalah hasil dari cinta monyet juga... keadaan dan situasi sudah jauh berbeza berbanding zaman saya dulu seperti yang saya ceritakan dalam entri sebelum ini. Ya Allah, betapa takutnya saya untuk mengharungi semua itu.. risau perkara itu akan berlaku kepada anak2 saya.. saya punya 2 orang anak gadis yang semakin meningkat dewasa... kadang-kadang ingin saja saya menjauhkan mereka dari cinta monyet itu.. tapi berbaloikah saya atau bijakkah saya untuk melakukan semua itu....
saja in share, korang leh nengok di sini tafsiran tentang cinta monyet... banyak tafsirannya mengikut orang.



za:cinta monyet banyak kali, tapi cintapertama hanya sekali

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...