19 January, 2011

On 4:26:00 PM by Aliza   No comments
Semalam dalam jam 6.15 macam biasa saya akan menjemput kak long dari sekolah. seperti biasa juga bila sampai awal, saya akan tunggu dalam kereta sementara menunggu loceng berbunyi. tetiba saya ternampak di sebelah padang ada dua merpati sejoli sedang berbual.. bergurau dan bermacam ber... saya tersenyum.. tersenyum melihat gelagat anak-anak kita, yang baru berusia agak2 dalam lingkungan 13, 14 tahun itu.. sudah pandai dan berani duduk berdua-duaan di tepi padang sekolah... bila loceng berbunyi, saya pun macam biasa akan kuar kete terus menuju pintu pagar sekolah untuk menunggu kak long, dan dalam masa yang sama juga, dua merpati sejoli tupun bagun dan kali ni diiringi teman perempuan... memang nampak serasi anak2 itu... sekali lagi saya tersenyum... bila sampai di persimpangan, maka berpisahlah si teruna dengan si dara.. siteruna jalan seiring pula dengan siteman yang baru muncul tadi... sekali lagi saya memandang bila saya terdengar jeritan si teruna kepada si dara "bye.. I LOVE YOU!!"... wah... lebar senyuman saya kali ini... berani sungguh anak-anak zaman sekarang... anak gadis tadi  terus tersipu malu bila ramai yang memandang sambil tersenyum.. apakah perasaan dia ketika itu.....
lantas, tetiba saya terkenang zaman sekolah dulu... agak-agak lebih kurang 15-16 tahun dahulu.... mungkin saya seusia mereka atau lebih tua dari mereka.. sebab saya rasanya mula mengenal erti cinta bukan seawal mereka.. saya dah nak habis sekolah baru kenal dan tahu apa perasaan cinta. dan saya seolah-olah mengerti apa yang dirasa oleh sidara tadi hinggakan dia boleh tersipu malu sambil tersenyum bila siteruna menjerit "I LOVE YOU!!". pastinya anak tadi akan berasa begitu gembira sekali.. rasa yang terindah itu hanya untuk dia sahaja ketika itu.. pastinya sepanjang perjalanan anak itu hanya akan diiringan dengan senyuman sahaja.. saya andaikanlah.. sebab itulah perasaan 15-16 tahun yang lepas... rasa tak sabar untuk ke sekolah... sanggup tunggu di tepi bolkoni sekolah hingga nampak kelibat dia, selagi kelibat sidia tak nampak, selagi itu perasaan gundah tak hilang.. aduh... betapa perit dan indahnya perasaan mencintai dan dicintai ketika itu.. cinta monyet katanya.... itu baru nampak kelibat gundahnya baru akan hilang... bila nampak wajah sidia, lagilah hati jadi tak karuan... tapi bila bertembung.. pasti tertunduk malu... tak berani seperti anak sekarang, duduk berdua-duaan di tepi padang sekolah, habis-habis akan luangkan masa untuk mengulang kaji bersama di kantin sekolah sambil ditemani kawan-kawan. I LOVE YOU... ungkapan itu terlalu berat untuk diungkapkan  15 tahun dahulu... ketika itu, rahsia hati hanya sendiri yang tahu.... ahhh.. nampaknya saya  mengarut dan melalut pulak.... bukan apa, saya cuma nak kongsi cerita tentang cinta anak-anak sekarang berbanding zaman saya dulu... dan saya cuba memahami perasaan sianak dara tadi bila ada pemuda melaungkan I LOVE YOU...  pasti dia tak tidur malam kerana terlalu bahagia....
Dan saya pula... terus tersenyum sampai kak long terpacul di depan saya memanggil "ibu"... teringat pula saya pada zaman sekolah dulu.. rindu menerjah secara tiba-tiba... serasa ingin berada pada zaman itu semula....


za: rasa bahagia yang amat sangat. tapi bahagia itu pasti akan hilang bila I LOVE YOU dipermainkan

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...