17 November, 2012

On 8:33:00 PM by Aliza   No comments
Dah sebulan rasanya asik hujan saja. Musim tengkujuh rasanya dah tak sesuai sekarang, sebab hujan tak kira musim dah. Sekang ni hujan plus ribut plus banjir memang menakutkan. Saya... Hmmm macam biasa agak lena. Tidur musim hujan-hujan ni... Dan yang paling penting jadi terlalu malas nak kerja. 
Dan yang paling malas sekali bila tiba masanya untuk mencuci baju... Adehhh baju yang semalam punya semalam punya semalam tak kering-kering. Jadi dengan malasnya saya terpaksa ke satu self servis dobi ni kat seksyen 16 bandar baru bangi. Ntah apa namanya dobini.. Dobi Jimat kot nama dobi ni. Tak perasan lah plak. Apa yang saya perasan dobi ni kita yang kena siapkan semua, sabun, softener sendiri.. Tenaga pun sendiri. Kat sini ada 5 mesin basuh.. Ada 3 dryer. Untuk basuhan harga syiling yang kita kena masukkan antara RM3 - RM3.50. Untuk dryer plak RM3. Nak kata murah takdelah murah.. Sebab kalau campur tolak cecak RM10 gak untuk sekali cucian. Cuma kalau dibuat bandingan antara dobi biasa.. Saya rasa saya akan pilih dobi biasa lagi, sebab saya hanya tinggal hantar dan ambil saya.. Masa menunggu saya tak banyak dibuang begitu saja. Kalau self service dobi ni.. Untuk cucian saja dah 40 minit kena tunggu, pastu untuk mengering plak anggaran masa dalam 45 minit. Penat syehhh. 
Tak apalah, harini saya basuh dua trip baju.. Adehh panat nok.. Tapj nak wat camne.. Nu tengahari hujan lagi, malam ni pun macam ada tanda nak hujan lagi ni. Bertabah jelah. Kiranya saya suka jugalah guna servis dobi. Ni hehehehe entah kenapa erk...  Cuma yang saya tersangat-sangat-sangat-sangat-sangat tak berpuas hati ialah.. . Staf kat situ. Kalau korang nak tau, kat dobi Ni, dorang letakkan sorang staf untuk membantu customer yang tak reti guna, yang perlukan khidmat tukaran syiling, yang perlu khidmat belian sabun dan softener, so macam2 la servis yang staf ni boleh buat. Tapi ya Allah hu yarabbi...  Menyombong, kasar, tiada talent untuk melayan customer langsung. Hingga saya nengok ada beberapa orang customers yang sentap juga dengan cara minah ni bercakap dan marah orang. Saya pun sekejapan sentap gak bila kita tanya soklan dengan baik, tapi dijawabnya dengan muka menyombong dan nada keras. Aduhai.. Saya ni kasar gak, kasar bila berbual di telefon saja rasanya, tapi bila berdepan dengan customer abe lias, saya ok je. Agaknyala. Tapi manusia yang sorang ni memang failed! 
Jadi kengkawan area bangi yang rasa nak guna servis dobi layan diri ni.. Kena prepare fizikal dan mental ya hahahaha.. 
Ok, cukup setakat ini luahan hati saya yang tersentap siang tadi. Choww...




Za: rindu ayah sangat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...