Qada’ puasa, bayar fidyah dan ukuran cupak

8:14:00 AM Aliza 0 Comments

Puasa dah dekat, aku banyak hari lagi tak ganti puasa... jenuh aku mencari info tentang fidyah.... alooooo.... semua yang tak ganti posa lagi, mari sini..... leh wat group ngan aku.. aku saja nak share, takder niat lain, just untuk mengingatkan diri sendiri betapa puasa aku banyak lagi tak berganti.

Qada puasa adalah wajib ditunaikan terlebih dahulu sebelum datangnya bulan Ramadhan. Malah puasa sunat juga diharamkan untuk dikerjakan sebelum mengqada’ puasa yang tertinggal sebelumnya.

Sekiranya tidak berkesempatan, maka kita diwajibkan membayar fidyah. Fidyah bererti membayar denda berbentuk beras kepada fakir miskin.

Kadar fidyahnya mudah sahaja, iaitu sehari tinggal puasa bersamaan dengan fidyah secupak beras untuk tahun pertama. Tahun berikutnya digandakan mengikut tahun (lihat contoh mudah di hujung artikel ini).

Persoalan yang pertama, banyak mana sebenarnya ukuran secupak beras?

Secupak beras adalah bersamaan dengan 556 gram, iaitu lebih sedikit daripada setengah kilo, tetapi jauh lagi nak sampai satu kilo.

Dalam hal ini, satu perkara perlu diberi perhatian, iaitu membayar lebih tidak mengapa, membayar kurang jangan sekali.

Persoalan yang kedua, kepada siapa seelok-eloknya kita perlu membayar fidyah?

Ada pendapat yang mengatakan bayar fidyah lebih afdal terus kepada fakir miskin, daripada melalui amil yang dilantik.

Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa lebih afdal membayar fidyah melalui amil, kerana amil telah dilantik dengan cara tertentu oleh pihak berkuasa. Tambahan pula, bukan senang hendak mencari fakir miskin di kawasan tempat tinggal kita.

Bagaimana pun menurut Imam Shafie, ikut mana-mana pendapat yang dirasakan sesuai kecuali apabila ditentukan oleh mufti negeri masing-masing. Dalam hal ini mufti wajib diutamakan.

Ini kerana kedudukan mufti negeri adalah yang tertinggi selepas sultan. Mufti negeri merupakan suara kepada sultan dalam bab agama. Oleh sebab itu, wajib dituruti.

Sebab itu dalam Islam, mufti tidak perlu menjadi terkenal. Seorang mufti adalah seorang yang senyap, tidak banyak berkata-kata, bersembang, dan sebagainya yang boleh menjatuhkan kredibiliti seorang yang berdarjat tinggi.

Kata seorang tokoh agama, seorang mufti tidak perlu ada blog, tidak perlu terlibat dalam politik, dan sebagainya seperti seorang hakim yang dilantik kerajaan.

Begitu juga keadaannya dengan Qadhi, yang kita lihat di zaman sekarang lebih banyak berpolitik, bersosial dan sebagainya yang mana sepatutnya kedudukan Qadhi adalah setaraf dengan hakim tadi.

Persoalan yang ketiga, berapakah nilai pendapatan yang boleh diklasifikasikan sebagai fakir miskin?

Nilai fakir sebenarnya boleh diukur begini. Ambil RM10 untuk buat pengukuran. Andaikan seseorang itu memerlukan RM10 sehari untuk perbelanjaan harian, termasuk diri sendiri dan tanggungan di bawahnya.

Sekiranya pendapatannya sehari cuma RM3. Maka dia adalah seorang fakir. Sekiranya pendapatannya RM7, maka dia adalah seorang yang miskin.

Sekiranya pendapatannya RM10, maka dia seorang yang sederhana. Sekiranya pendapatannya RM12, maka dia seorang yang berada. Sekiranya pendapatannya RM18, maka dia seorang yang kaya.

Begitulah ukuran yang mudah digunakan. Di manakah kedudukan anda?

Katakan anda perlu bayar rumah, kereta, tanah ladang, aset sana sini, kad kredit, pinjaman peribadi, dan sebagainya, yang mana baki akhir gaji anda menunjukkan bahawa anda hanya boleh berbelanja sebanyak RM3 sahaja dalam sehari.

Di mana kedudukan anda? Sudah pasti, anda bukan seorang fakir, kerana bukan nilai RM3 itu yang diambil kira, tetapi kesemua nilai yang menjadi hak anda seperti rumah, kereta, tanah ladang, dan aset.

Jika anda tidak cukup makan kerana bebanan ini, boleh jadi anda merupakan seorang yang boros atau tidak pandai merancang perbelanjaan. Nasihat saya, dapatkan seorang penasihat kewangan (kena bayar lagi).

Persoalan yang keempat, selepas bayar fidyah, adakah saya bebas dari hutang puasa?

Tidak, belum lagi. Puasa yang telah ditinggalkan itu tetap wajib diqada’ (diganti), dalam nisbah dan kadar yang sama, iaitu satu hari tertinggal bersamaan dengan satu hari qada’. Jumlah fidyah meningkat mengikut tahun, tetapi bilangan puasa tetap sama.

Habis, kenapa perlu bayar fidyah kalau tak bebas hutang? Bayar fidyah adalah kerana lewat mengqada’. Sama seperti konsep kad kredit, lewat bayar kena denda, tapi hutang lama masih perlu diselesaikan.

Persoalan yang kelima, apakah sebab selain lewat, yang mewajibkan kita wajib membayar fidyah?

Ibu mengandung yang tidak berpuasa kerana bimbang zat makanan anak di dalam kandungan, serta ibu yang menyusukan anak yang tidak berpuasa kerana bimbang kekurangan susu di dalam badan.

Keadaan ini berbeza dengan ibu mengandung yang menghadapi kesukaran atau risiko atau sebarang keuzuran syarie, di mana ibu itu hanya perlu mengqada’ sahaja tanpa perlu membayar fidyah.

Persoalan seterusnya, sila isi ruangan komen di bawah untuk dibincang bersama.

Wallahu a’lam.

Contoh mudah (seperti yang dinyatakan di awal artikel):

  1. Tinggal puasa 1 hari tahun lepas, bayar 1 cupak.
  2. Tinggal puasa 2 hari tahun lepas, bayar 2 cupak.
  3. Tinggal puasa 1 hari 2 tahun lepas, bayar 2 cupak.
  4. Tinggal puasa 2 hari 2 tahun lepas, bayar 4 cupak.
  5. Tinggal puasa 1 hari tahun lepas dan 1 hari 2 tahun lepas, bayar 3 cupak.
  6. Tinggal puasa 2 hari tahun lepas dan 1 hari 2 tahun lepas, bayar 4 cupak.

Kesimpulannya, darabkan jumlah hari dengan jumlah tahun lalu (berasingan mengikut tahun) dan kemudian tambahkan kesemua tahun-tahun ini, maka dapatlah jumlah cupaknya.

Mudah bukan? Kalau dapat, cuba kira bayaran fidyah yang wajib dibayar oleh seseorang yang tidak pernah berpuasa selama 40 puluh tahun hidup di atas muka bumi Allah ini… Huh?! Macam kena pakai formula jinjang arithmetik jer?

CONTOHNYA

29 tahun – 12 tahun = 17 tahun.

Ambil jumlah tertinggi bilangan “cuti” bulanan (untuk selamat). Sebagai contoh, 8 hari.

Dalam tempoh 17 tahun kita sambut ramadhan antara 17 hingga 18 kali. Ambil 18 (untuk selamat).

Sekarang, ikut langkah artikel di atas:
- Tinggal puasa 8 hari ramadhan lepas, bayar 8 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 2 ramadhan lepas, bayar 16 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 3 ramadhan lepas, bayar 24 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 4 ramadhan lepas, bayar 32 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 5 ramadhan lepas, bayar 40 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 6 ramadhan lepas, bayar 48 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 7 ramadhan lepas, bayar 56 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 8 ramadhan lepas, bayar 64 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 9 ramadhan lepas, bayar 72 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 10 ramadhan lepas, bayar 80 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 11 ramadhan lepas, bayar 88 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 12 ramadhan lepas, bayar 96 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 13 ramadhan lepas, bayar 104 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 14 ramadhan lepas, bayar 112 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 15 ramadhan lepas, bayar 120 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 16 ramadhan lepas, bayar 128 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 17 ramadhan lepas, bayar 136 cupak.
- Tinggal puasa 8 hari 18 ramadhan lepas, bayar 144 cupak.

Ambil kalkulator, hitungkan semua bilangan cupak di atas, dapatlah 1,368 cupak.

Bagi puasa pula, 8 hari darab 18 kali ramadhan, dapat 144 hari yang wajib diqada’.

Cara qada’, buat setakat mampu. Cara bayar fidyah, sbg contoh buat makan di masjid, tiap2 bulan, sebanyak mana yang mampu, katakan 100 cupak beras sebulan.

100 cupak = 55.6kg = RM166.80 (RM3 sekilo) selama kira2 1 tahun 2 bulan.

Begitulah cara pengiraannya sebagai panduan kita bersama.

Wallahu a’lam.


Google+ Followers

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...