Mengawal Emosi

12:29:00 PM Aliza 0 Comments

Emosi adalah istilah yang digunakan untuk keadaan mental dan fisiologis yang berhubungan dengan beragam perasaan, pikiran, dan perilaku. Emosi adalah pengalaman yang bersifat subjektif, atau dialami berdasarkan sudut pandang individu. Emosi berhubungan dengan konsep psikologi lain seperti suasana hati, temperamen, kepribadian, dan disposisi.

Kata "emosi" diturunkan dari kata bahasa Perancis, émotion, dari émouvoir, 'kegembiraan' dari bahasa Latin emovere, dari e- (varian eks-) 'luar' dan movere 'bergerak'. "Motivasi" juga diturunkan dari movere.

Emosi... berkait rapat dgn perasaan. Suka, duka, marah, kecewa dan lain2 lagi. Emosi mungkin terjadi bergantung pada suasana persekitaran, diri sendiri terutama hati.

Memang betul, semua emosi ini kita yang menciptanya. Kita yang pilih untuk menjadi gembira atau sebaliknya.

Kegagalan mengawal emosi juga sebenarnya dipengaruhi oleh komunikasi kita pada diri kita dan respon minda kita terhadap semua apa yang berlaku di sekeliling kita.

Kena ada kekuatan untuk memberitahu minda bahawa kita seorang yang pandai mengawal emosi dan memberi arahan pada neuron di dalam otak untuk mencipta sistem kepercayaan yang kita mampu mengawal emosi diri sendiri.

Jangan biarkan diri dikawal emosi, sepatutnya kita yang mengawal emosi.


Google+ Followers

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...