29 April, 2010

On 2:23:00 PM by Aliza in
Harini lambat sket buka email. sebab banyak benda yang nak dikejarkan. ni dah jam 2 baru berkesempatan nak belek n baca mana email yang patut. mana yang sesuai untuk dikongsi aku kongsi, mana yang tak sesuai aku tak foward. tetiba aku terbaca email ni.. tajuknya "kasih seorang abang". mata aku terpaku pada gambar tersebut.. lama aku tenung dan renung gambar ni... tetiba air mata aku jatuh.. rasa sayu sangat bila nengok gambar ni. mungkin secara mata kasarnya apa yang dilihat cuma seorang budak lelaki peluk seorang budak perempuan.. seolah-olah mereka sedang meminta sedekah.. tapi pada aku, sungguh dalam nilai dalam gambar ni. siapalah yang lukis gambar ni, nak saja aku bertanya apa yang tersirat dan tersimpan di dalam fikiran pelukis sewaktu melukis gambar ni.
apa yang aku sedang fikirkan sekarang, betapa kasihnya abang tersebut terhadap adiknya, dia sanggaup lakukan apa saja untuuk siadik. dialah pelindung adik bila tiada siapa yang boleh membela nasib mereka. aku terasa sayu, aku teringatkan anak-anak gadis aku. aku tidak punya anak lelaki, tidak punya waris lelaki yang boleh membela nasib adik-adik perempuannya nanti kalau aku atau suami tiada. andai kami tiada kalau anak2 sudah besar mungkin tiada persoalan timbul dalam kepalaku, tapi andai kami pergi disaat anak-anak masih kecil bagai manakah? siapa yang akan memeluk anak-anak kecil ku nanti? andai ada abang, bolehla anak-anak gadisku berlindung dari kesusahan dunia... tapi bila tiada, bagaimanakah nasib mereka nanti di dalam dunia yang penuh mencabar ini.. kaum wanita dan anak-anak kecil sering menjadi mangsa penindasan.. setiap hari pasti ada saja penindasan yang berlaku....
Ya Allah, lindungilah anak-anak aku dan anak-anak kecil yang lain.... Amin.

inilah realiti kehidupan yang sebenarnya.

nota hati kecil ibu: andai pelukis gambar ini terbaca blog aku, boleh tak bagi tahu aku apa yang tersirat sebenarnya. sesungguhnya anak itu punya anugerah masing-masing...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...