30 December, 2011

On 12:55:00 PM by Aliza   No comments

Dah nak abis tahun 2011, sekejap jer yer... banyak kehendak dan keinginan di tahun 2011 tak tercapai...:(, takperlah segalanya ketentuan Allah.. Dia yang Maha memberi. tak tahu bagai mana nak bercerita tentang tahun 2011 ni. Apa yang boleh dizahirkan, saya tak hingin melalui pengalaman seperti di tahun ini... terlalu kusut.
2011, tahun yang banyak mengajar saya bermacam-macam erti kehidupan, kemanusiaan, persahabatan, kesakitan, kepedihan, kecurangan, kesetiaan dan bermacam-macam lagi. Apa yang penting saya belajar tentang erti PENGORBANAN. pengorbanan yang terlalu besar dari seseorang yang menyayangi dan mengasihi insan lain yang ntah kasih atau sayang  itu berbalas. saya ingin meninggalkan tahun 2011 ini dengan cepat kalau boleh, memulakan sesuatu yang baru di tahun 2012. ingin melupakan segala yang ada di tahun 2011. alahai... tahun 2011 bukan salahnya... dan juga bukan salah nasib tak ong di tahun ini.. cuma takdir dan ketentuan Allah... di tahun ini saya terlalu banyak membuat kesilapan, terlalu banyak membuat keputusan dan tindakan bodoh..yang akhirnya memakan diri saya sendiri, entah sampai bila.. belum pernah seumur hidup saya merasai perasaan sedemikian rupa... tapi tahun ini saya merasainya hingga ke hari ini.. bak kata orang.." memaafkan bukan bererti melupakan" tapi kalau redha, pasti kita bisa melupakannya... ya, redha... itu yang sedang dibuat... tapi pastinya tahun 2011 itu pernah saya lalui dan dengan harapan yang besar.. pengalaman itu saya tak mahu dan tak perlukan di tahun 2012. Alhamdulillah.... saya masih diberi peluang untuk bernafas hingga ke hari ini.
tahun 2011, saya dapat sahabat baru, saya tahu siapa kawan siapa lawan, saya tahu dengan siaap yang saya boleh berbuat baik, saya tahu dengan siapa yang saya perlu bekorban dan dengan siapa yang saya boleh berbuat baik.. dan saya tahu siapa yang akan beada di sebelah kita bila kita susah.. pastinya bukan orang yang kita terkejar2 yang kita yakin kita akan bahagia bersama dia, tapi adalah orang yang kita tak pernah fikir untuk menjaga hati dan perasaannya bila dia tengah susah. itulah, jangan terlalu memandang tinggi sesuatu yang kita tak pasti hingga sanggup memandang rendah apa yang kita dah pasti sebelum ini... dan yang penting sekali, REDHA ALLAh dan REDHA orang itu penting... saya belajar menjadi seorang hamba Allah yang sebenarnya, alhadulillah.. ada kebaikannya juga hidup di tahun 2011 ini... saya mula tahu dan yakin pada berada di Jalan Allah.. jangan tinggal solat, mambaca alquran, solat sunat... banyak yang saya belajar.. alhamdulillah.. terima kasih buat mereka yang sentiasa berada di sisi saya di saat saya sakit dan susah.. sukarnya hidup di bumi Allah ini.. itu yang saya tahu...

 selamat tinggal 2011.. selamat tinggal penderitaan, walau saya tahu derita itu tiada surutnya... tapi siapa tahu rezki kita esok lusa kan? hanya Allah yang tahu.... biar 2011 saya dianiaya, dikecewakan... mungkin 2012 saya akan bahagia..mungkin dengan cara yang lain..yang penting... saya pasrah menempuh dengan sabar tahun 2011  :). saya bersyukur dengan rezki Allah hingga hari ini.. sesungguhnya saya tahu.. saya tidak sesmpurna mana, tapi saya cuba menjadikan hidup org lain sempurna seadanya.....




za: setiap perbuatan, pasti ada balasannya...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...