2:17:00 PM Aliza 0 Comments

Mutiara berharga drp Dr Zubaidi Hj Ahmad: "Cara mahu menghargai isteri ialah dengan sentisa berada di sisinya di kala sukar, walaupun suami agak sibuk. Ia akan menyebabkan oxytocinnya bertambah dan suami akan disayangi. Cara menghargai suami ialah memuji kebolehan dan kehebatan mereka yang 'tidak berapa berkebolehan dan hebat' kerana puji-pujian dari wanita akan meningkatkan hormon testosteronenya. Para isteri, carilah 'kebolehan dan kehebatan' suami dan pujilah mereka, jangan cari salah dan kekurangan suami. Ini akan menurunkan hormon lelakinya dan menyebabkan dia tidak boleh menjalankan tugas suaminya di dalam dan di luar kamar tidur."

0 comments:

Dia Kesayangan Saya

12:39:00 PM Aliza 0 Comments

Dia kesayangan saya duni dan akhirat... semoga dia diberi kesihatan tubuh badan, dilindungi Allah.. menjadi seorang suami dan hamba Allah yang Soleh..menjadi kesayngan Allah. 







0 comments:

Ija rindu ayah

8:54:00 PM Aliza 0 Comments

Dah seminggu lebih ayah tinggalkan kami. Tinggalkan segalanya tanpa sebarang pesanan. Cukup terkilan tak sempat berada di sisi ayah di akhir2 kehidupan ayah.

Ayah, mungkin dah terlambat untuk ija buat semua ni untuk ayah.. mungkin dah terlambat untuk ija luahkan rasa hati ija kat ayah.. tapi setiap detik masa hayat ayah, ija sentiasa rindu dan semakin sayang kat ayah.
Ayah, ija tau... ija bukan anak yang terbaik, bukan anak yang sentiasa buat hati ayah senang.. tapi dari hari ke hari ija cuba menjadi yang terbaik untuk ayah, cuba buat ayah gembira, cuba inginkan ayah sihat.

Ayah, ayah sentiasa ada di sisi ija di saat ija kecewa.. di saat orang permainkan perasaan ija, di saat ija dibuli. Ayah selalu ada bersama ija untuk menangis bersama ija bila ija menangis... betapa teruknya ija buat ayah menangis. Ija ingat lagi masa ayah jatuh sakit 2 tahun lepas... betapa takutnya ija kehilangan ayah.. takut sangat... hingga satu tahap takut tu hilang ija jadi redha seandainya ketika itu Allah mengambil nyawa ayah... tapi peluang untuk bersama ayah masih ada ketika itu. Ija balik ke sini dengan perasaan yang berbelah bagi.. sebab ija ada tanggungjawab lain.. adik2 dan mak yang banyak menjaga ayah. Setiap hari ija doakan ayah panjang umur dan cepat sihat, hari2 ija telefon ayah suruh ayah jaga kesihatan ayah... cuma setiap kali itulah ija tak pernah luahkan oada ayah yang ija sayangkan ayah walau jauh di sudut hati ija.... cukup rasa sayang pada ayah. Dan dua tahun lepas juga kita berpeluang sambut raya aidilfitri bersama2... tak sangka itu aidilfitri kita bersama yang terakhir.

Ayah, tahun lepas lagi sekali ija menyusahkan ayah... ija buat ayah menangis dan susah hati dengan masalah ija... Ya Allah... ketika itu ayahlah yang menjadi tulang belakang ija, hingga ija rasa cukup kuat untuk menghadapi masalah yang melanda... dan ketika itu juga ija rasakan, biarlah masalah yang datang itu berterusan asal ayah ada bersama2 ija. Dan hujung tahun lepas, lagi sekali ayah jatuh sakit... masa tu ayah jaga mak di hospital selayang. Betapa kasihnya ayah pada mak hingga kesihatan ayah sendiri terjejas.... besar pengorbanan ayah untuk mak... bila ayah jatuh sakit juga dan ditahan wad, hati ija jadi rawan, cukup risaukan ayah... kami adik beradik cukup risaukan kesihatan ayah hingga timbul salah faham antara kami 3 beradik... lebih2 lagi ketika itu fikiran ija cukup kusut dengan masalah yang ija hadapi... tapi ija sempat jaga ayah, sempat rasa menguruskan urusan ayah... sempat cium ayah masa ayag sedang sakit.. sempat pelum ayah masa ayah sedang lena tidur.

Ayah... hujung tahun lepas ayah macam biasa balik bercuti di sini... ayah datang umah ija tak lama, tapi ayah sempat tolong ija pindah rumah... ayah tolong kemas apa yang patut. Ayah takut ija dan anak2 susah nanti. Tak sampai seminggu ayah di rumah ija, ayah balik sabah semula... tapi ija ingat, ayah suka sangat makan tosei kedai mamak kat depan ni... ija sempat bawa ayah jalan2 sini sekejap.... ayah balik sabah, dan itulah pengakhiran pertemuan kita... itulah kali terakhir ayah peluk ija... itulah kali terakhir ija peluk ayah, itulah kali terakhir ija cium tangan ayah.... Ya Allah, besarnya ujian Mu untuk aku, satu persatu ujian kau turunkan untuk aku.
Sejak ayah balik sabah hujung bulan disember tahun lepas, kita kerap berhubung dgn telefon, ija banyak mengadu dengan ayah... dan ija cukup berhati2 untuk bercerita dgn ayah takut ayah susah hati... tapi itupun masih ada org lain yang berbangga untuk menyampaikan berita sedih pada ayah.. sanggup melihat atau mendengar ayah susah hati.....

Kita terus berhubung... hinggalah hujung bulan lepas, satu perasaan asing datang... perasaan rindu yang cukup mendalam pada ayah... ija nak balik jumpa ayah, tapi tiket mahal sangat... ija cuma sempat cakap ngan ayah, ija rindu ayah... tringin nak balik.. ayah sempat gurau.. "hang balikla cepat, takut nanti hang tak sempat jumpa ayah" ayah selalu bergurau begitu... tapi tanggal 9 April 2012 gurauan ayah jadi kenyataan.... sakitnya hati ija... hancur luluh perasaan ija bila dapat tahu doktor tak dapat teruskan dgn berjaya pembedahan ayah... dan rasa seperti mahu mati bila dapat berita ayah pergi buat selamanya.... gugur juga air mata ini.... hingga berdetik hati ini... "kenapalah aku duduk jauh dari ayah... kenapalah aku kahwin dengan orang jauh..." jauhnya ija ketika itu untuk mendakap ayah...

Semalaman ija tak tidur.. tunggu flight balik sabah.... 2 jam 3o minit perjalanan serasa seperti 2 tahun....
Akhirnya, ija sampai di sebelah ayah... ya... memang betul ayah dah tinggalkn ija... memang betul ija akan bersendirian lepas ini bila masalah menimpa ija lagi... memang ija akan terkontang kanting keseorangan bertahan bila ija dikhianati lagi atau dibuli lagi... memang itu seharusnya....
Ayah.... ija sayangkan ayah... sayang hingga akhir hayat ija... ija rindukan suara ayah... ija rindukan segalanya tentang ayah...

YA ALLAH, KAU TEMPATKANLAH KEDUA IRANG TUAKU DI SISI ORANG2 YANG BERIMAN....
ALFATIHAH......
Za: kosong

0 comments:

Al Fatihah...

12:56:00 PM Aliza 2 Comments

Saya terlalu rindukan lelaki ini.. cukup rindukan dia... sudah hampir dua minggu dia tak bersuara... saya hilang arah tanpa kata-kata dari dia.. setiap saat dan ketika saya rasa begitu kusutnya hidup.. begitu serabutnya perasaan... saya cula melupakan kesedihan buat seketika.. tapi nyata saya tak berdaya... betul-betul tak berdaya... saya cuba ikut nasihat kawan-kawan, keluarga... tiap kali rindukan dia.... sedekahkan alfatihah buatnya... sedekahkan bacaan Yasin buat dia... tapi ternyata... saya bertambah rawan... air mata tak pernah berhenti mengalir... Ya Allah Ya tuhanku... kau berilah aku kekuatan yang lebih untuk mengharungi ujian Mu kali ini Ya Allah... aku betul2 tak berdaya Ya Allah...
betul kata suami... saya masih punya dia dan anak-anak yang perlukan perhatian saya.... tapi ntah... agak sukar melawan perasaan rindu pada AYAh.....

Inilah Lelaki itu.... pastinya tiada lagi gurauan dan sokongan dari dia lagi..
pastinya lepas ini saya akan menangis sendiri sekiranya saya menangis....



hasil kerja ayah


Inilah gambar terakhir ayah... dua hari sebelum ayah pergi buat selama-lamanya


AL FATIHAH



za: kerinduan yang tiada tandingan.... untuk seorang ayah, saya sanggup menggantikan apa saja asal dia ada

2 comments:

Rindu sama ini budak

11:59:00 AM Aliza 0 Comments

Alhamdulillah, kuningnya sudah turun...


0 comments:

Welcome to our team

7:13:00 PM Aliza 0 Comments

Alhamdulillah...
Bak kata orang yang pergi tak kembali... yang datang kita sambut... tahniah buat adik saya di atas kelahiran anak sulung mereka. Masih belum ada nama, tapi kami panggil dia Muhammad. Semoga anak ini memiliki semua sifat terpuji Nabi Junjungan kita.
Selamat datang ke keluarga kami... kalau ayah ada, mesti ayah gembira sebab dapat cucu kelima...

Rasa rindu pada ayah semakin membuak2.


0 comments:

Perginya seorang Ayah

7:30:00 PM Aliza 3 Comments

Tanggal 9hb April 2012, pergilah seorang pejuang yang bernama AYAH.
Begitu sukar rasanya untuk bercerita tentang AYAH. Ayah pergi secara mengejut...sakitnya tak lama.. hanya gara-gara tidak berjayanya pembedahan yg dibuat.. komplikasi yang yang serius berlaku. Sebelumni ayah memang sakit..tapi keadaannya dah semakin ok, dia menunjukkan perkembangan tang positif. Tapi..siapa yang dapat melawan takdir walau sehari sebelum perginya dia... dia berada dalam sebaik2 keadaan.
Saya cuba pasrah walau saya tahu apa yang sedang bergolak dalam hati dan jiwa saya ini adalah sesuatu yang terlalu kucar kacir...saya sedang berperang dengan kerinduan pada seorang AYAH. Saya cuba bangun, walau saya tahu, kebanyakan hari saya ditemani dengan panggilan telefon dari ayah... boleh dikatakan setiap hari kami akan berbual di telefon... x kiralah apa saja yang dibualkan. Dan waktu itu jua saya akan ingatkan dia untuk jaga kesihatan... ingatkan dia untuk makan ubat...
Saya tahu... saya adalah anak yang terlalu banyak menyusahkan ayah... cukup banyak... dari zaman remaja hinggalah dah beranak pinak... sayalah yang banyak buat ayah susah hati.. buat ayah menangis. Ya Allah... runtuh rasanya kekuatan saya. Saya tahu dan saya sedar.. saya terlalu banyak bergantung pada ayah untuk gembira.. sebab ayah adalah seseorang yang sentiasa ada di belakang saya tiap kali kesusahan dan kesulitan melanda diri... Ayahla yang akan sentiasa membela saya setiap kali saya dibuli orang lain... ayahlah yang sentiasa memberi kekuatan pada saya setiap kali saya dianiaya orang... ayahlah yang sentiasa menjadi penawar setiap kali hati saya sakit dek perbuatan orang lain yang kekadang tak berhati perut.
Ya Allah, terlalu banyak tentang Ayah yang tak boleh dibandingkan... saya terlalu rindukan ayah.. cukup rindu... hingga tidur saya tak pernah nyenyak kerana terlalu berharap ayah hadir di depan saya walau sekejap... hanya itu yg saya harapkan... kerna ada sesuatu yang ingin saya katakan pada ayah..
Saya rindu ayah... saya rasa kosong tanpa dia.. rasa kosong tanpa panggilan telefon dari ayah.. rasa kaku tanpa gurauan ayah...


3 comments:

7 Prinsip Makan Yang Baik Semasa Kehamilan

8:31:00 AM Aliza 0 Comments

Gambar ihsan dr asraffayob.com


1. UBAHLAH CARA MAKAN ANDA, MESKIPUN ANDA SUDAH MAKAN DENGAN BAIK.

Anda sekarang sedang hamil maka diet makanan anda harus mengikuti diet makan untuk ibu hamil. Pada kehamilan anda membutuhkan lebih banyak konsumsi protein, kalori (untuk energi), vitamin dan mineral seperti asam folat dan zat besi untuk perkembangan bayi anda juga. Ingat anda membutuhkan tambahan 300 kalori perhari.

2. HINDARI MAKANAN YANG DAPAT MEMBAHAYAKAN IBU DAN JANIN

Daging dan telur mentah, keju lunak, susu yang tidak dipasteriusasi, alcohol, juga cafein.

(Baca juga: Makanan Apa Yang Harus Di Hindari Selama Kehamilan? )

3. JANGAN DIET SELAMA KEHAMILAN

Kehamilan bukan masa yang tepat untuk Diet anda hanya akan membahayakan ibu dan bayi. Diet selama hamil akan menyebabkan kurang vitamin, mineral dan lain-lain yang penting selama kehamilan. Pertambahan berat badan pada kehamilan merupakan salah satu tanda yang baik pada kehamilan yang sehat. Ibu hamil yang makan dengan baik akan bertambah berat badannya secara bertahap, umumnya akan melahirkan bayi yang sehat.

4. MAKAN DENGAN PORSI KECIL TAPI SERING

Pada trimester pertama biasanya terdapat keluhan mual muntah(morning sickness), cobalah atasi dengan makan dengan porsi kecil tapi sering, hindari makanan pedas dan berminyak.
Makan dengan porsi yang kecil tapi dilakukan beberapa kali dianjurkan setiap 4 jam. Ingatlah meskipun anda tidak lapar tetapi bayi anda membutuhkan makanan/nutrisi secara teratur.

5. MINUM VITAMIN IBU HAMIL SECARA TERATUR

Makanan yang anda makan adalah sumber vitamin yang paling baik—tetapi apakah anda yakin diet makanan anda cukup mengandung vitamin yang dibutuhkan selama kehamilan, yang terutama zat besi dan asam folat yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan bayi sehat. Untuk itu anda sebaiknya meminum vitamin anda secara teratur.

6. MINUM AIR YANG CUKUP

8 gelas sehari. Karena anda butuh cairan yang cukup bagi anda dan juga bayi anda. 33 % pertambahan berat badan pada kehamilan adalah cairan. Cairan dibutuhkan untuk membangun sel darah merah bayi untuk system sirkulasinya, cairan ketuban. Tubuh anda juga perlu air selama kehamilan untuk mengatasi konstipasi dan mengatur suhu tubuh anda.

7. MAKANAN BERSERAT, BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN

Perbanyaklah makan makanan yang berserat tinggi , buah-buahan dan sayuran dapat membantu mengatasi konstipasi anda selama kehamilan.


Dengan melakukan cara makan yang sehat, bukan hanya membuat ibu hamil fit dan sehat, tapi juga membantu perkembangan yang sehat bagi bayi anda

Ingatlah perkembangan bayi anda sangat tergantung dari apa yang anda berikan dan lakukan baginya.

Semoga informasi ini dapat membantu anda untuk melakukan cara dan diet makan yang lebih baik yang berguna untuk kesehatan ibu juga bayi selama kehamilan.

© Dr.Suririnah- InfoIbu.com

0 comments:

Kiko..kiko..

8:39:00 AM Aliza 0 Comments

Hujung minggu yang cukup memenatkan....
Hari sabtu saya ke bandar baru nilai, jumpa teman lama tang akan balik berpindah ke Terengganu. Bila dah jumpa berborak..borak, alih-alih dia nak serahkan anak angkatnya pada saya... Kiko nama diberi. Aduhai, macam orang mengantuk disorongkan bantal buat Qaireen,sebab dia yang nak pet ni. Hari-hari cakap suh ibu beli rabit, haribtupun ada gak tengok,tapi semua dah tetua belaka. Jadi bila Cik Jue offer terus adik nak.


            
Inilah Kiko kami..... Kiko Kuat Makan....
Kiko kuat Kencing... Kiko Kuat berak...







za: dah dua kali kena cakar... baik buat baik kat Kiko dari buat baik kat orang kan...

0 comments:

Google+ Followers

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...