photo header2-1.png

Si hitam legam - mau ganti yang putih

Pernah ke kalian semua berhadapan dengan situasi yang saya hadapi? Apa erk... Meh saya nak kongsi satu cerita gerun dan seram.

Alkisahnya begini.. Tanggal 28 November 2012, bersamaan hari Rabu...
Saya baru balik dari kerja.. Lepas amik anak-anak terus balik umah. Harini saya tak g jogging macam biasa sebab hujan lebat woooo...  Jadi terus balik umah. Sampai je umah, buka pintu...  Ya Allab bau asap, busuknya.. Dalam hati bermonolog..

"uish, abang ni mesti hisap rokok dalam bilik. Busuk tul.. Adeh.. " sambil mulut moncongs pot pet pot pet sendiri.

Macam biasa saya relaxkan badan jap, pastu g mandi. Usai saja mandi saya trus ke dapur nak nengok apa yang patut saya buat sambil dalam hati dok cakap busuk.

" Ya rabbi...  Periuk aku... "..  Tetiba trus bercakap sendiri pula bila saya nengok periuk saya hitam legam dalam sinki. Dalam hati terus terbayangkan En. Somi yang tengah lapar, pastu panaskan lauk semalam untuk makan. Tetiba dia terlupa untuk tutup api, jadi inilah akibatnya. Nak buka tudung periyk pun ya ampunnn susahnya. Tapi saya takdelah membebel apa pun sengsorang. Rasa malas nak masak saya terus g kedai ngan kekanak nak jumpa En. Somi. Sampai-sampai je kat kedai En. Somi buka mulut...  Kikiki

" ada masak apagapa tak pagi tadi? "

...  Terus saya terlopong...  Ya Allah... Rupanya saya yang panaskan lauk semalam sebab ingat nanti senang En. Somi nak makan. Tapi tak sangka plak yang saya dah terbabas hingga pergi kerja. En. Somi cakap dia padamkan api lebih kurang jam 10 pagi. Walaweee...  Saya panaskan lauk jam 7.30 pagi.. Lamanya weiii...  Alhamdulillah, semuanya masih selamat... Kalaulah Allah nak uji kami sekeluarga, macam-macam yang boleh berlaku dengan kelalaian saya semalam. Lagi satu yang nasib baik adalah...  Bila En. Somi tak membebel pot pet pot pet. Alhamdulillah... 

Jadi, pengajaran untuk cerita semalam..  Berhati-hatilah.. Malang tak berbau.. Jangan lalai!  Adios.. Amigos!


Cantikkannnn
perlukan gantian baru


za:selalu lalai dalam hidup

0 comments:

PENAFIAN: Pembacaan dan penerimaan pembaca tentang isi kandungan blog ini adalah atas tanggungjawab pembaca sendiri. Blogger tidak bertanggungjawab untuk apa jua masalah yang timbul. Alizareesya Punya Cerita
.