09 April, 2013

On 7:58:00 AM by Aliza in    2 comments

Alhamdulillah....  Syukur ke hadrat ilahi, hari ni saya masih bernafas... Saya masih berpeluang menikmati pahit getir seorang bernama anak dan manusia.
Terkenang cerita dulu...  Tarikh yang sama, hari dan tahun berlainan. Saya dikejutkan dengan satu berita yang cukup hebat getirnya. "Ayah dah tiada" ...  Ayah sakit secara tiba-tiba, masuk hospital tak sampai berapa jam, masuk dewan bedah... Pembedahan tak berjaya... Ayah masuk ICU, trus ayah pergi bertemu penciptanya. Semuanya berlaku dengan begitu pantas, terlalu pantas.
Sehari sebelum ayah pergi, saya dimaklumkan yang ayah sakit, trus dibawa ke hospital. Seperti biasa kuanggap semua tidak seserius yang ayah rasa...  Ku masih di sini.. Hanya mengikuti perkembangan ayah melalui telefon. Entahlah...  Susah nak cakap apa yang bersarang di lubuk hati seorang aku yang bernama anak. Sehingga hari ini atau mungkin sehingga saya pejam mata, saya akan terus diselubungi rasa ralat dan bersalah untuk kesemuanya. Kalaulah ketika dapat berita ayah sakit saya terus bergegas balik bertemu ayah.. Mungkin saya tak akan bertemu ayah dalam keadaan yang amat memgelirukan diri sendiri. Saya terlalu leka hingga hilang rasa risau untuk segera bertemu ayah.. Itu silap dan penyesalan yang terlalu besar yang pernah saya buat dalam hidup ini... Lambat bertemu ayah...
Hmmm....
Hari ini, genab setahun ayah tinggalkan kami....  Setahun juga saya dan anak-anak hidup tanpa suara ayah... Tapi tidak dalam mimpi...  Ayah kerap menjengah mimpi saya walau sekejap.
Untuk ayah... Ija sayang ayah...  Tiada galang gantinya... Patah tumbuh memang tiada berganti...  Semoga ayah tenang di sana... Di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...
al fatihah...

2 comments:

Anil Wanina said...

moga dia ditempatkan dikalangan orang yang beriman.. amin

za reesya said...

insyaallah.... aminnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...