Kerabu Kaki Ayam

10:48:00 AM Aliza Reesya 0 Comments


hahahahahaaaaa.... sebab esok raya kan.. so arini saya post entry pasal resepi je.... muahahahaha.... dan sebenarnya saya sedang berpuasa gitu, semua menyummikan....

Meh saya kongsikan resepi kerabu kaki ayam, kebetulan ada member sekolah nak resepi plak.. layan... saya ni bukannya pandai sangat pun bab-bab resepi nih..

ok, meh cuba.. opsss.... untuk yang tak makan kaki ayam tu minta ampuunnnn yer untuk entry kali ni.. hahahahaha bukan apa, raman antara member saya yang tak makan kaki ayam dan begitu alergik. tak nak wat cemana, inilah makanan saya adik beradik dari kecil dulu.... dah..dah..dah.. meh kita ushar2 resepi....

Bahan-Bahan:
  1. seharusnya KAKI AYAM yang suci bersih putih melepak tanpa sebarang cagu, lebih kurang 5 pasang ye. so ada 10 lah. 
  2. Air rebusan kaki ayam lebih kurang dalam stengah cawan.
  3. kacang panjang dalam 5 urat
  4. daun kesum 5 tangkai. amik daunnya saja.
  5. cili api 15 biji. (bergantung kepada kepedasan yang korang nak)
  6. serai 3 batang
  7. bawang besar selabu saja
  8. limau kasturi 5 biji (ambil jusnya) 
  9. garam
  10. serbuk perasa/gula
Cara-cara masak:

  • potong ikut suka bahan 1. rebus ye. kalau ada presure cooker, rasanya 15 minit dah ok. kalau takde presure cooker, rebus la dalam periuk biasa dalam 45 - 60 minit gitu. sampai kaki ayam tu kembang tau. nanti lembut sedap makan. toskan. 
  • hiris bahan 2, 3, 4, 5, 6. hiris jangan halus sangat jangan tebal sangat. agak2lah kalau makan tu tak tercekik.
  • campurkan kaki ayam yang dah direbus tadi dengan bahan yang telah dihiris dalam mangkuk yang bersesuaian. masukkan jus limau, garam dan serbuk perasa/ gula. gaulkan hingga sebati. akhir sekali masukkan air rebusan kaki ayam tadi. 
  • biarkan sekejap.... lepas tu yokkk makannn..... nyummmmmm

selamat mencuba.....

You Might Also Like

0 comments:

Followers