27 January, 2014

On 10:45:00 AM by Aliza in ,    No comments
Assalamualaikum... selamat pagi korang.... 
meh saya kongsi lagi, mood memasak memang tengah membuak-buak sekarang ni. cuma menu yang nak dimasak tu terhad kepada kuih muih, roti-roti.... kalau lauk-lauk minta mahap yer... ku agak malas hahahahaha. semalam puas fikir nak masak apa untuk sarapan kekanak g sekolah esok. sekali timbul idea nak meroti. sebenarnya dah banyak kali saya meroti, cuma ni first time meroti sambil memintal-mintal dan letak sosej hahahahaha.... resepinya? jap lagi saya kongsi yer....

Ni lah hasil roti pintal yang saya buat... nyum..nyum..nyum... teknik memintal kena ada tau, hahaahah saya belum ada teknik yang hebat lagi so malas share. nanti dah ada baru saya share ye

ini pula saya main bulat-bulat je... sebab saya dah tak larat nak memintal. tapi yang ini saya tak letak sosej, tapi saya tabur gula dan keju jer... boleh la rasanya... best...

ok, rasa macam hebat plak bila meroti ni hahahahaha... perasan okey... jangan marah. Resepi yer.. sebenarnya resepi saya ambil dari Tok Mak. member pesbuk yang baik hati dan tak kedekut untuk kongsi resepi. memang terbaik. so meh saya kongsikan kat sini resepinya yer...

ROTI NAIK PAHANG(resipi Tok Mak)

1 BIJI TELUR. 
2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS. 
3/4CWN GULA.
2 SUDU KECIL IBU ROTI. 
2 SUDU BESAR MARJERIN. 
1 SUDU KECIL SORTENING. 
500 GM TEPUNG GANDUM CAP SAUH. 
300 ML AIR ..(AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR N SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.) 
1 SUDU BESAR SUSU TEPUNG SEBARANG JER.. 

CARA ( KAEDAH BREADMAKER)

MASUK AIR YG DI BANCUH DGN TELUR SUSU MANIS N SUSU TEPUNG. 
MASUK TEPUNG. MASUK GULA. MARJERIN. SORTENING. 
LAST SEKALI IBU ROTI@YEAST. START PUTAR SEMUA ...

Ok korang, ni cuma resepi untuk dohnya saja tau.. untuk inti ke, hiasan ke.. pepandailah korang deco... nanti saya dah pakar baru saya kongsi step by step yer.....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...