22 January, 2014

On 3:22:00 PM by Aliza   No comments
Assalamualaikum.....
Daripada Dia kita datang... kepada Dia kita kembali.... tahun ni saya diuji lagi... ujian yang saya rasa begitu berat. mau tak mau saya terpaksa tempuh dan redha jua. lebih kurang 2 tahun lepas, saya ditinggalkan ayah yang tercinta. Ayah pergi tanpa sebarang pesanan untuk saya. Ayah pergi tak tunggu saya walau sesaat... alangkah baiknya kalau ayah boleh tunggu saya walau seminit untuk dengar ucapan yang saya sayangkan ayah. tapi apakan daya.. sudah itu janji yang telah ayah buat dengan Penciptanya dulu. Saya pasrah.

Tanggal 17 Januari 2013/ 15 Rabiul Awal1435, saya ditinggalkan lagi sekali. kali ni saya ditinggalkan oleh mak lang. mak sedara yang rapat dengan saya adik beradik. mak lang kakak kepada emak.. dia mak sedara yang begitu sporting dengan kami. hmmmm kalau sekadar mak sedara yang biasa-biasa, saya mungkin tak terasa sangat bila kehilangan, tapi disebabkan mak lang adalah mak sedara yang luar biasa. dia penceria keadaan.. gurau sendanya memang sentiasa dalam fikiran dan kekadang saya pun terikut-ikut. sedari kecil lagi saya memang sentiasa membontot mak lang... ke  mana saja dia pergi saya akan ikut. hinggakan satu ketika, kalau saya ada di rumah orang lain, bila mak lang datang, saya akan terkinja-kinja nak ikut mak lang balik umah. bila saya dah besar, dan belajar di sini... lagi bertambah rapat saya dengan mak lang... dia kerja saya ikut kerja, dia jalan saya ikut jalan...Ya Allah... rindunya saya dekat mak lang.... 

mak lang juga yang banyak membantu saya bila saya nak bertunang dan kahwin. dengan dialah kami pusing satu kangar untuk cari butik pengantin... cari mak andam... pilih baju yang cantik... Ya Allah huyarabbi.... begitu banyak kenangan bersama mak lang... bila bercerita tentang kegembiraan... kesedihan.... mak lang sentiasa sudi untuk dengar.. dan yang paling best, bila saya kenal pakwe baru, dengan mak lang dan sepupu sayalah akan saya kenalkan.... wahhhh hebatkan....

Tapi apakan daya... semuanya hanya cerita dan kenangan yang tak pernah saya lupa.... dialah mak sedara.. dialah ibu. Tapi saya tak rasa terkilan sangat, sebab saya berkesempatan jejalan dengan mak lang dan keluarga akhir tahun lepas. kami menghabiskan cuti yang ada bersama-sama. tapi tak sangka... itulah percutian terakhir kami bersama....

sama seperti ayah... apa yang saya harapkan untuk mak lang... mak lang bahagia di sisi mereka yang beriman... semoga roh mak lang bahagia di Sana.. Ameen....


Van jenazah dah sampai untuk bawa mak lang ke tanah perkuburan Kodiang

Ciuman terakhir dari mak cak untuk mak lang... mak lang sentiasa di hati saya dan yang lain

Nota za: Rindu sangat dengan mak lang

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...