28 April, 2009

On 12:35:00 PM by Aliza in    No comments
entry sebelum ni aku ngeh fening nak wat pilihan nak g Guangzhou atau Beijing. jadi atas bantuan ramai orang aku dah membuat keputusan TERIMA KASIH YER.... aku akan pergi ke Guangzhou. tapi ntah bila bila ntah hehehe.. kalau ada rezeki dan umo panjang, sampailah kami hehehehe.... jadi memandangkan aku dah simpan niat nak ke Guangzhou, jadi aku ada amik sedikit info tentang tempat tu... kat situ ada banyak tempat menarik...

  • islam telah datang ke China pada 1300 tahun yg lalu.dan Guangzhou adalah tapak permulaannya di mana Saad bin Abi Waqas menyebarkan dakwah Islam atas utusan Rasulullah.
  • Masjid tertua di China juga terdapat di Guangzhou yg dinamakan Masjid Huaisheng.
  • selain itu terdapat 3 lagi masjid iaitu masjid Haopan,Masjid abi Waqas dan Masjid dongying.
  • terdapat satu jalan yg dikenali dgn nama Beijing lu mempunyai jalan2 tinggalan sejarah 5 Dinasty bermula zaman Dinasty Han.
  • permandangan waktu malam yg menarik apabila bangunan2 bermandikan kerlipan cahaya.
  • Tempat shopping yg murah dan pelbagai lagi tempat yg menarik ( Jewelry Center; Burning Cream Center; Silk Store)
  • Yuexiu Park

  • Dr. Sun Yet-Sen's Memorial Hall;

  • Guangta Mosque

  • Burning Cream Center

  • Ersha Island

  • Zhujiang New City & Zh ongxin Square

  • Shangxiajiu Shopping Street

jadi, korang nampakkan, betapa excitednya aku..hehehehe korang tolong doakan hajatku termakbul ya... cuma satu lagi yang ku pikir, ku ada terbaca, katanya udara di sana tak berapa elok.. hmmmm ada info tak?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...