photo header2-1.png

Cinta SELEPAS KAHWIN

0
COMMENTS
Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Qur'an ayat-21 surah Ar-Rum,
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakanNya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran" (Ar-Rum, Ayat 21)
Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat.
kahwin9ls Apa Beza Cinta Sebelum & Selepas Kahwin?
Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang. Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1. Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina.


Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat.


2. Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain.

Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3. Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin.


love by kanikey Apa Beza Cinta Sebelum & Selepas Kahwin?

Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.

Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, tidak membuang masa berjam-jam dengan bertelefon atau berbual-bual, dan tidak menjadikan pergaulan mereka seperti suami isteri yang sudah sah dinikahkan.

Mereka harus sedar dan berasa malu kerana mereka masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.

kahwin Apa Beza Cinta Sebelum & Selepas Kahwin?
__

CINTA SUAMI

0
COMMENTS
Pagi Tadi saya tergerak hati nak buka email ni... banyak sangat email2 yang boleh dijadikan pedoman untuk hidup dan bahagia... tapi kebanyakan penulisnya dari Tanah Seberang. tak kisahlah.. kita amik yang baik untuk dicontohi... semoga kisah yang saya fowardkan ni boleh kita gunakan.. tak semestinya untuk suami.. tapi untuk isteri juga. 

he's one in a million.... Based on True Story... 

"Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun Mereka dikurniakan 4 orang anak ....disinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat ..... tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun. Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi. Setiap hari pak suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur. Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian. Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan pak suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, Sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian. Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons ), pak suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur. Rutin ini dilakukan pak suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah. Pada suatu hari ke empat anak suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing. Dan pak suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya. Dengan kalimat yang cukup hati2 anak yang sulung berkata : "Pak kami ingin sekali merawat ibu .... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu." Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya ..... "Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila bapak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini ... kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu. Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak diduga oleh anak-anaknya. "Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari cukup. Dia telah melahirkan kalian..." Sejenak kerongkongannya tersekat..." Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ? Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ? Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yg masih sakit ? Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu... Sampailah akhirnya pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada pak suyatno... Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa? Ketika itu pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru... Disitulah pak suyatno bercerita... Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur... Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya ....Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik... Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu merupakan ujian bagi saya. Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. .. apalagi dia sakit ... Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya. Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... ." 

Kisah yang wajar kita teladani. - Penulis asal tidak diketahui kerana menyimpan identiti, ambil hikmah kisah ini sebagai tauladan. Dipercayai, kisah ini berlaku di Indonesia kerana cara dan gaya penulisannya ….. 

za: ingin menjadi sesetia Khadijah

Bahagianya Menjadi Penyelamat Keluarga

0
COMMENTS
Saya selalu buka email. Dan dari banyak-banyak email yang saya terima saya memang tak pernah berhenti untuk membaca kiriman email dar seorang hamba Allah dari seberang, muhamad agus syafii. setiap artikel yang dia hantar memang banyak memberi bantuan.  hari ni saya cuba kongskikan salah satu email beliau hari ni.


By: M. Agus Syafii


Sungguhnya bahagianya di dalam hidup ini apabila kita bisa menjadi penyelamat bagi keluarga kita. Ditengah bahtera keluarga kita yang mengarungi samudra kehidupan dihempas badai, kita merasa tak sanggup menanggung beban yang menekan diri kita. Kita sakit, terluka dan menderita akibat pengkhianatan, penghinaan dari pasangan hidup kita, kita ingin segera semua berakhir dengan cara meninggalkannya. Begitulah banyak orang yang lebih suka mengambil jalan pintas. Bukankah hidup ini jauh lebih indah dan membahagiakan apabila kita menjadi penyelamat bagi keluarga kita dengan memaafkan, menguatkan dan memberikan semangat agar tidak terperosok pada lubang yang sama, karena kekuatan cinta sanggup memulihkan orang yang kita cintai dari keterpurukan. Itulah yang dialami seorang ibu. Pernikahannya diujung tanduk. Hatinya menjadi galau dan gundah namun tak larut dalam kesedihan. Berkat kerja kerasnya kebutuhan anak-anaknya yang ditinggal suaminya bisa diatasinya. Seolah berjalan dengan terseok-seok perlahan-lahan kondisi ekonomi keluarganya bisa bangkit membaik. Usaha yang dirintisnya berkembang pesat mengalami kemajuan.


Sampai pada suatu peristiwa yang membuat hatinya terkejut, putranya yang bungsu jatuh sakit kejang-kejang dan paru-parunya infeksi. Pada saat itu juga dilarikan putranya ke rumah sakit. Dalam keterpurukan dirinya terasa sakit, menyesakkan. Wajahnya memerah berlinangan air mata. Hatinya begitu hancur, remuk redam. Suaminya pergi, anak sedang sakit sementara ia harus juga terus mencari nafkah untuk anak-anaknya. 'Ya Allah, begitu berat cobaan hidupku ini,' ucapnya lirih. Dia sedang putus asa karena masalah tiada kunjung berakhir. Pada saat itu kedatangannya ke Rumah Amalia untuk bershodaqoh, memohon kepada Allah untuk kesembuhan putranya dan keutuhan keluarga.


Keajaiban itu terjadi ketika dirinya sedang menjaga putranya di Rumah Sakit, dokter mendatanginya dan mengatakan, 'Besok putra ibu boleh pulang.' Ia merasakan bahwa semua itu terjadi atas kehendak Allah. Anugerah Allah tidak sampai disitu. Suami yang meninggalkan dirinya dan anak-anaknya tiba-tiba pulang, bersimpuh dipangkuannya meminta maaf karena telah meninggalkannya pergi. Buah ketakwaannya kepada Allah membuat dirinya memaafkan kesalahan suami. Sejak itu kehidupan rumah tangga mereka berubah. Kesabaran ia sebagai seorang istri membuahkan hasil, anak-anak dan suaminya telah berubah menjadi lebih baik dengan lebih mendekatkan diri kepada Allah. Banyak orang bersyukur pengorbanan dirinya terutama mampu memaafkan suami yang telah menyakiti hatinya telah menjadi teladan bagi anak-anaknya.


Wassalam,
M. Agus Syafii



za: terkadang cuba untuk kuat..dan lakukan apa saja

Kita bertanya..

0
COMMENTS
KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”- Surah al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”- Surah al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA: KENAPA RASA SEDIH DAN KECEWA (FRUST)?

QURAN MENJAWAB:“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.”
- Surah ali-Imran ayat 139


KITA BERTANYA: APAKAH YANG HARUS AKU LAKUKAN?

QURAN MENJAWAB: “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”- Surah ali-Imran ayat 200

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB:“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.”- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB: “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.....”- Surah at-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB: “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.”- Surah at-Taubah ayat 129

KITA BERKATA: BAGAIMANA JIKA AKU TIDAK MAMPU BERTAHAN LAGI??!!

QURAN MENJAWAB: “.....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”- Surah Yusuf ayat 12

Kisah Cinta Noormawati Mohd Rasif dan Talib

3
COMMENTS
Tadi masa ngah menyibukkan diri di opis.. saya ternengok tv3.. cerita tentang Noormawati Mohd Rasif. seorang ibu.. seorang isteri... Ya Allah, saya tak tahu rentetan awal cerita nasib Norma.. tapi bila saya google blog yang ada entry norma yang dibuat oleh kakak ipar norma... saya rasa sebak... Ya Allah besar ujian mereka. saya ingat ujian yang saya alami sudah cukup besar... tapi ada orang lain yang lagi diuji lebih teruk dari apa yang saya rasa. Norma mula sakit masa mengandung 7 bulan.
Norma dan suami... cinta mereka sedang diuji... anak kecil yang tak tahu apa-apa.. tak sempat nak merasa kasih sayng ibunya.. cuma besar harapan dan doa saya agar suatu hari nanti norma akan sembuh dan boleh bermain bersama anaknya.
saya tak tahu nak bercerita... hanya gambar yang boleh saya copykan di sini.. cerita tentang norma bolehla nengok kat sini. cuma saya suka ayat ni...

"Org kata Seth( Nora Elena ) tew la lelaki paling penyanyang n romantik ....but in real life ai think Talib la suami yg paling tabah n penyanyang ... "

saya sebelumni sering berangan agar suami saya mengasihi saya seperti Seth.. tapi rupanya... hari ni saya terlalu berharap agar suami saya boleh mengasihi saya seperti Talib.. besar pengorbanan Talib terhadap Norma.. besar cintanya. setiap waktu dia bersama isterinya... tak langsung dia pergi ke arah perempuan lain yang lebih sempurna dari Norma. Ya Allah... lindungilah lelaki ini agar terus boleh menjaga dan mengasihi isterinya.

Norma isteri yang cantik

kesihatan Norma semakin menurun.. hanya mampu memeluk anak kecilnya.

inilah norma hari ini

saya teringin nak menyumbang. tapi rasanya tunggu bila saya dah dapat bonus nanti. mana tahu tak besar sumbangan saya itu tapi boleh mengurangkan seinci beban Norma.. buat kalian yang teringin dan berbesar hati nak menyumbang.. boleh ke sini

semoga cinta dan pengorbanan mereka berdua tidak terhenti di sini.. Insyaallah... Norma akan sembuh


credit to Moon


za: tiada cinta sehebat Talib.. masih kukuh berdiri di sisi Norma walau apa jua keadaan Norma.. alangkah hebatnya kalau semua isteri dikurniakan suami sesetia Talib.

Beribu sesalan - semoga teman alam maya saya bahagia selalu

0
COMMENTS


Ku susuri malam ini
Yang tidak berbintang sunyi sepi
Juga rembulan dah menghilang
Dalam kelam ku sendiri

Ku mencari hembus bayu
Yang selalu berbisik madah rindu
Kini membisu dalam sayu
Tidak ku temu suaramu

Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini diiringi
Kisah janji dimungkiri lagi
Kekasihku di jalanan yang berliku

Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini
Diiringi
Kisah janji
Dimungkiri
Dimungkiri

Sia-sia ku
Mencintaimu
Setia padamu
Percayakanmu
Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku
Dihiris pilu

Sia-siaku
Mencintaimu
Setia padamu
Percayakanmu
Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku
Dihiris pilu
Beribu sesalanku

Hari-hari saya dengar lagu ni di radio. esok lusa mungkin hafallah saya lirik lagu ni.. melodinya bagus.. gabungan suara mantap. kekekek.. jadi pengkritik plak yer. takderlah.. sebelum ni saya cuma dengar saja di radio dan ikut bait-bait lagu ni sikit demi sedikit. bila rasa mula seronok dengan lagu ni, saya cuba cari liriknya... ooo ini ceritanya... cerita janji rupanya.
tetiba saya teringat satu cerita teman.. bukanlah teman macamna... teman di alam maya. seorang isteri kepada beberapa orang anak. berkali-kali dimungkiri oleh sisuami. hinggalah teman ini bernekad untuk minta pendapat dengan salah seorang kaunselor di alam maya juga. bukan sekali, bukan dua.. malah berkali-kali sisuami buat hal.. hal yang sama atas alasan yang sama... seolah-olah tiada modal lain. panjanglah cerita mereka dengan kaunselor tersebut.. saya pun dah tak ingat.. cuma ada seketika, saya cuba letakkan diri dan hati saya di tempat perempuan tadi.. sebab kami sama.. seorang perempuan, seorang isteri dan seorang ibu, cuma nasib kami berbeza. tak mampu saya meletakkan diri saya di tempatnya... rasa tak terdaya memikul. cuma andaian saya.. sekiranya saya berada di tempat dia mungkin jauh hati saya pergi.. takut dimungkiri lagi.. berkali-kali. ntahlah tak boleh nak dibayangkan.. cuma sesekali rasa.. apa yang ditulis dalam lirik lagu ni.. itulah yang saya akan rasa.. cuba besar harapan saya agar apa yang berlaku kepada teman tadi tidak berlaku dalam hidup saya.. sedangkan rasa tak berdaya untuk letakkan diri dan hati saya di tempat dia inikan pula berada betul-betul di situasinya. Saya mohon dari Allah.. agar keluarga saya bahagia hingga ke akhir hayat...
buat teman saya... sekiranya terbaca entri saya ini.. saya doakan yang terbaik buat kamu.. tak ada orang lain yang boleh berada di tempat kamu sekiranya mereka tak merasainya sendiri termasuk saya. tak ada yang boleh menentukan kesalahan kamu sekiranya mereka tak terkena sendiri.. mungkin kamu boleh dijadikan alasan untuk menjadi punca sebarang mesalah.. tapi tak semestinya semua punca itu berakar dari kamu... sesungguhnya Allah tak pernah membuat apa-apa kejadian tanpa bersebab. mungkin ada hikmahnya. kalau kamu takut di lambung ombak.. berpindahlah kamu dari berumah di tepian pantai.. mungkin ada ruang di tempat lain yang boleh membuatkan kamu rasa selamat. kalau takut dimungkiri.. tanyalah hati kamu berkali-kali... untuk apa kamu berada di sini lagi.... saya doakan yang terbaik buat kamu.....




za: seribu sesalan... menyesal akan timbul bila cinta tak dihargai.. bila cinta dibuat bahan mainan.. bila cinta dijadikan pertaruhan.

Nilai - JB - Danga Bay - Singapore. Part 4

0
COMMENTS
 Trip kami di Singapura diteruskan... selepas kejadian tak leh masuk ke MRT ... macam-macam lagi halnya yang lain... heheheheh tapi ok gak tu jadikan pengalaman. sebenarnya takderlah susah sangat dok jejalan kat singapura ni.. cuma apa yang saya perasan  nak makan susah. kami tak reti nak cari kedai makan yang halal dan ok hahahaha.... tapi takpelah...
Tujuan kami naik MRT ni sebenarnaya nak ke Marina Bay.. katanya tempatnya cantik.. jadi kami naik MRT transit di Dhoby Ghaut... dari Dhoby Ghaut kami benti kat Marina Bay.

Dhoby Ghaut

Marina Bay


Kami dah sampai Marina Bay. cantik kan??? orang ramai

gambar apa ni erk....

part ni yang kami tak tahan... kak long dan adik pada mulanya cuma main-main air jer...
dari mengelakkan dorang basah terus saya suh dorang buka baju... pakai spentot  jer...
kelakar kan.. kalau kat Malaysia takder kot macam nih hehehehe


sukanya adik

gambar kenangan

siap jer mandi terus amik gambar kat sini

masa untuk pulang....

selesai semuanya dalam jam 6 petang. takut ketinggalan bas, kami naik MRT dan terus sambung naik Monorail untuk ke Pulau Sentosa semula... amik gambar kat sana plak... 
Insyallah ada rezeki dan kelapangan lagi kami akan datang semula ke Singapura... rasa tak puas saja berjalan-jalan. apa yang saya belajar kat sini, Kota Singapura bukanlah tempat yang sesuai untuk bershopping.. tapi untuk jejalan makan angin memang sesuai.... kalau Guangzhou pulak.. memamng best hinggakan saya rasa seolah-olah hati saya sudah tertinggal di sana.. di Singapura.... hmm masih belum rasa perasaan sedemiakian.. heheheheh cuma saya akan datang lagi ke sini.


 



za:sesekali menghiburkan hati dari kekusutan yang melanda. saya suka berjalan-jalan.. hati saya jadi terhibur. cuma adakala orang lain tak pandai hiburkan hati saya sebagaimana saya cuba hiurkan hati mereka.alangkan rugiya saya..

Kifarat menginsafkan lelaki

0
COMMENTS
Oleh Ustaz Baei Jaafar
 
Barangsiapa yang membatalkan puasa Ramadan dengan bersetubuh sama ada dengan memasukkan kesemua zakar ke dalam lubang sama ada faraj wanita atau dubur lelaki, atau hanya sekadar kepala hasyafah, wajib mengqada puasanya dan membayar denda yang dinamakan kifarat.
 
Sebenarnya, lelaki atau suami yang melakukan persetubuhan di siang hari sama ada dengan rela isteri atau tidak, wajib membayar denda dengan memerdekakan hamba mukmin yang sejahtera (tidak cacat) sama ada lelaki atau perempuan. Jika tidak mampu kerana sudah tidak ada hamba pada hari ini maka bolehlah dia melakukan puasa dua bulan berturut-turut.
 
Dalam hal ini jika puasanya rosak atau terbatal satu hari kerana sakit atau musafir maka wajib diulang semula dari awal. Tetapi kalau tidak mampu berpuasa kerana keuzuran yang boleh membawa kepada mati jika terus berpuasa, wajiblah baginya memberi makanan seperti beras sebanyak 60 cupak beras kepada 60 fakir atau miskin. Ini bermakna setiap seorang mendapat satu cupak.
 
Tetapi kalau denda ini juga tidak mampu dilakukan olehnya kerana kemiskinan dan sebagainya, maka kewajipan itu dianggap masih tertangguh dan wajib melaksanakannya apabila dia sudah ada kemampuan. Melihat kepada beratnya hukum dan denda ini, tentu tidak wajar seseorang lelaki atau suami melakukan persetubuhan pada waktu orang lain semuanya berpuasa.
 
Hukuman ini hanya terpakai kepada lelaki, tidak kepada pihak yang kena setubuhi. Perlu dijelaskan pihak yang kena setubuh ini termasuk haiwan. Maknanya kalau lelaki setubuhi kambing, maka lelaki itu tetap kena kifarat. Walau bagaimanapun lelaki seumpama ini boleh selamat daripada denda tersebut kalau sekiranya dia gila atau mati pada hari persetubuhan itu. Juga tidak dikenakan kifarat kalau dia lupa yang dia berpuasa, atau jahil tentang hukum larangan bersetubuh, atau dipaksa bersetubuh.
 
Bersetubuh tidak kena kifarat
  1. Orang yang tidak berniat puasa pada malamnya
  2. Orang yang musafir
  3. Orang yang sakit
  4. Dia menyangka masih malam (belum masuk wuktu imsak) atau syak waktu berbuka sudah masuk
  5. Orang yang membatalkan puasa selain daripada bersetubuh seperti makan dan minum

Golongan pertama hingga ke empat boleh tidak berpuasa. Jika mereka bersetubuh pada siangnya tidaklah menyebabkan mereka dikenakan kifarat. Tetapi kedudukan berbeza dengan golongan kelima, membatalkan puasa setelah berniat adalah berdosa. Dia wajib ganti selepas Ramadan. Namun kalau mereka bersetubuh tidak dikenakan kifarat. Jadi, jangan buat begitu kerana perbuatan itu termasuk dalam dosa.
Semoga kita dapat menjaga hukum Allah dengan baik.

kredit untuk Fikrah Islamiah




za: sebagai penambahan ilmu pengetahuan...
PENAFIAN: Pembacaan dan penerimaan pembaca tentang isi kandungan blog ini adalah atas tanggungjawab pembaca sendiri. Blogger tidak bertanggungjawab untuk apa jua masalah yang timbul. Alizareesya Punya Cerita
.