Akhirnya Selepas 16 Tahun

4:49:00 PM Aliza 3 Comments

Dah bersawang, dah berhabuk, Dah tak nampak apa-apa kat blog saya ni. Adeehhhhh ..... dah jadi lupa nak intro macamne.... itulah padahnya tinggal blog lama-lama sangat.

ok ok... meh kita sambung. saya nak kongsi satu story baik punya. ini cerita sabtu lepas.

Hari sabtu lepas 27 September 2014, dengan rasminya saya bergelar seorang pelajar lagi. Setelah sekian lama tidak berkecimpung di dalam arena belajar, jadi rasa kekok plak bila kena mendaftar bagai hahahahahahha....

kali terakhir saya mendaftar masuk belajar pada tahun 1998, 16 tahun yang lepas.... lamanya kan... sekarang dah tahun 2014, cara pendaftaran dulu dengan sekarang dah jauh berbeza. dan yang paling penting umur pun dah terlalu jauh meningkat berbanding dulu. dulu belasan tahun, tekarang dah puluhan tahun ahahahahaaha. dan beza yang paling ketara, dulu saya mendaftar dengan ayah, ayah lah yang temankan saya naik flight dari KK ke KL untuk mendaftar masuk Universiti. angkut baldi bagai untuk masuk asrama. terlalu nostalgia pengalaman tu. masa tu ayah siap pesan macam-macam bila duduk jauh dari mak ayah. duit semua kena jimat sementara ayah usahakan untuk apply biasiswa kerajaan negeri Sabah. masa tu pula tak ada handphon, yang ada public phone empat segi tu, kalau nak telefon kena beratur tunggu giliran, dan sila pastikan duit syiling banyak. ahahahahahaha jauh plak tu dari asrama.

Sekarang....

Saya mendaftar belajar masuk Universiti sengsorang je, tiada ayah atau sesiapa untuk teman. bawa diri sendiri. apa yang saya rasa ketika itu hanya Allah dan hati saya seorang saja yang tahu. nak belajar kali ni, tiada ayah yang nak applykan biasiswa untuk saya, tiada ayah yang nak turun naik sana sini untuk dapatkan bantuan pendidikan untuk saya. semuanya saya kena usaha sendiri, semuanya saya kena fikir sendiri caranya hingga saya rasa begitu buntu, hinggakan saya rasa nak menangis kuat-kuat menjerit panggil nama ayah dengan harapan ayah tahu yang saya begitu penat nak cari duit untuk sambung belajar. Tiada siapa yang sudi bantu saya kali ni, tiada siapa yang sudi lapangkan masa untuk ringankan beban di kepala saya. saya kena cari duit sendiri untuk beli laptop, saya kena cari duit sendiri untuk bayar yuran. memang kali ni saya betul-betul kena berdikari tanpa ayah. sesungguhnya ayah lelaki terhebat yang sanggup buat apa saja untuk saya. 

16 tahun lepas, saya mendaftar untuk belajar sains komputer, tahun ni saya mendaftar untuk belajar Pentadbiran perniagaan. jauh benar lari bidang saya ahahahahaha. tapi demi sebuah impian dan angan-angan saya kuatkan juga hati untuk belajar. saya amat berharap Allah mempermudahkan segalanya, yang paling penting Allah beri saya kekuatan semangat untuk belajar dengan baik dan jayanya. Hanya dengan redha Allah saya pasti jadi orang berjaya. Insyaallah.....


Dah dapat kawan-kawan pun 
Kuliah start 6hb ni... yeeyyyyy

nota: tiada apa yang paling membanggakan bila ayah cakap dekat semua orang yang anak dia baru habis belajar dan bergelar graduan universiti. Ayahlah lelaki terhebat saya yang sanggup turun naik mana2 saja bangunan Pejabat demi mendapatkan bantuan atau biasiswa untuk saya belajar. Sekarang tiada lagi lelaki yang begitu hebat dalam hidup saya. Saya kehilangan.....

3 comments:

ALI MS said...

Tahniah.. I am proud of you.. Prove it that u can.. Jalan terus!

ALI MS said...

Tahniah... I am proud of u..Prove it that u can..Jalan terus! :)

za reesya said...

Jalan trus jangan bengkang bengkok

Google+ Followers

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...