18 July, 2014

On 8:24:00 AM by Aliza in , , , ,    No comments


Nampak tak gambar tu? menarik tak? rasa nak makan tak? ahahahahahahaha..... sekali pandang macam beger untuk kekanak je kan... 

Nah!! saya perkenalkan first homemade mini burger dari dapur saya. Oklah no bad rasanya. bun macam biasa bm uli dan oven bakar, daging burger plak saya buat sendiri dari daging kisar... nyum..nyum..nyum... alhamdulillah habis.. Cuma saya tak berani nak makan banyak sangat, takut gomok ahahahahahaha... saya sekarang lebih fokus kepada eat clean kengkonon lah. 

Resepi untuk bun boleh ikut pada resepi roti yang pernah saya share sebelum ni. Untuk resepi daging burger plak.... ayokkkk kita cuba resepi bawah ni.

Resepi Daging Burger

Bahan-bahan:-
  • 1/2 cawan Daging lembu kisar
  • 1/2 cawan daging ayam kisar
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • sedikit garam
  • 1 kiub daging/ ayam
  • 1 biji telur
  • daun bawang
  • secubit rempah sup
Cara-caranya:-
caranya senang ajerr... campur semua bahan, uli n gentel-gentel la.. saya uli sampai terture daging tu elok tak melekat, kalau melekat saya letak minyak sket kat tapak tangan. buat bulat2 kecil (agak-agakla besar daging beger yang korang nak). bila dah siap, saya bakar atas kuali tanpa minyak sebab minyak daging tu akan kuar nanti. masa ngah bakar tu saya letak serbuk lada sulah atas daging tu. bila tebalikkan, saya letak lagi lada sulah kat bahagian lain plak. bakarla sampai masak lebih kurang dalam 15 minit ikut ketebalan daging burger korang. Siap.... 

selamat mencuba yer... kompom best. 


#menubukapuasa

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...