Hari Mereka

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers br Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

In Apa-apa pun boleh masuk

Tak bisa Lupa

"Za, aku tak bolehla za.." semalam sorang teman meluahkan apa yang dia rasa... "apa yang tak bolehnya?" aku nakkan kepastian dari dia. "aku tak boleh lupa dia, sampai ke hari ni dia masih ada dalam kepala dan hati aku, memang tak boleh lupa, nak buat macamner erk" jawap teman. aduh.. aku yang tergamam plak bila dengar pengakuan dia. anak dia dah 4, ni nak masuk yang kelima, tapi macamner masih tak boleh lupa.... "apa yang ko rasa? ko sengaja ingat-ingatkan dia ker? atau ingatan tu yang datang sendiri? sentiasa?" macam polis pencen aku. "ni pakwe yang mana ko takleh lupa nih? ko baru kenal ker? senang saja jawapan yang dia bagi kat aku.."pakwe lama, 1st love aku". Huh!!! terus aku buat kesimpulan sendiri.... sebenarnya panjang lagi perbualan kami dalam ym semalam, tapi taklah kesemua kucerita kat sini.. aku cuma nak share masalah teman itu saja.
sebenarnya apa yang aku nak kongsi ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati.. just share. 1st love, atau cinta pertama, memang aku akui sukar untuk dilupakan, ibarat teman tadi, anak dah nak masuk 5, tapi hati dan perasaan masih teringatkan cerita lepas. kekadang kita sendiri bukan ada niat nak mengingati.. tapi selalu saja ada cerita yang akan mengaitkan hati, perasaan dan perjalanan cerita kita dengan cerita-cerita lepas. macam teman tadi, dia ada cerita yang kekadang dia ada termimpikan orang itu. bukan dia minta, walhal tak pernah terlintaspun pasal orang itu, tetapi tetiba bila malam dia menjelma dalam mimpi. tak kah pelik? bukan nak kata orang lain, aku sendiri ada ketika akan terkenang juga.. memang tak boleh lari dari semua tu, nak buat macamna kalau dah nak datang... hati dan perasaan bukan boleh diejas-ejas.
tapi betullah apa yang orang selalu cerita, cinta pertama bukan mudah untuk dilupakan, kekadang dibawa sampai kemati.... tapi yang peliknya, kalau masih terkenangkan cerita cinta pertama, kenapa perlu kita berpisah dengan dia? kenapa tak kahwin saja terus dengan dia? kan senang dah tentu hati dan perasaan hanya pada dia.......kenapa perlu kahwin dengan orang lain? jawapan yang aku boleh bagi untuk soklan ku sendiri... JODOH....
buat teman ku.. "tak salah untuk ingat... cuma ingatan tu kita saja yang tahu betapa jauhnya, tak salah untuk sayang.. cuma sayangtu hanya kita saja yang tahu betapa dalamnya.. jadi.. kalau boleh padamkan saja cerita-cerita lepas.. teruskan dengan apa yang kita ada hari ini.... bukankah baik kita menghargai apa yang kita ada sekarang... kalau betul sayangkan dia, biarkanlah dia bahagia dengan pilihan hidup dia, dan kita bahagia dengan pilihan hidup kita"


pst.. selalu dengar lagu Alya ~tak mungkin kerana sayang~ kadang2 hati aku tersentuh juga.. cuma aku dan tuhan saja yang tahu apa yang ada dalam hati aku, apa yang aku fikirkan, apa yang aku kenangkan...cuma saat ini.. biarlah segala kenangan yang kekadang menjelma menjadi sejarah untuk hari esok rahsia di hati tak siapa yang tahu.

Related Articles

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...