Taman Baru, Jiran Baru, Rumah Baru, Pokok Baru, Kebun Baru

10:49:00 AM Aliza Reesya 2 Comments

Alahai... dah lama terperam gambar-gambar ni. saya rasa dah lebih sebulan kot. memang tak berkesempatan langsung la. Tapi pagi ni saya cari juga kesempatan tu nak bercerita tentang rumah baru. meh....

Rumah baru.. hmmm rumah baru yang kalau dalam bahasa sabahnya rumah "bangas"... dah berkurun.. dah lebih 2 tahun tak siap-siap.. dah 3 tahun rasanya rumah ni. nasib baik saja tak terbengkalai. apa masalah pun saya tak tau. Cuma apa yang pastinya masalahnya adalah berpunca dari pemaju yang tak bertauliah dan takde rasa tanggungjawab yang tinggi untuk siapkan projek dalam masa yang ditetapkan. alahai... banyak membebel plak saya kan.

sekarang ni rumah dalam proses untuk dapatkan ccc, tapi tak taulah bila boleh dapat cccnya, dah penat menunggu rasanya. Masa kejadian gambar ni diambil, saya dan suami tengah sibuk berkebun... tanam apa yang patut nanti bila dah duduk hasilnya dah ada hahahahaha.

Taman tu sebenarnya dah ramai yang duduk, memasing ambil risiko sendiri untuk duduk sebab dah tahan tunggu lama, bayaran loan pun dah dipotong. Saya buat masa ni masih belum terbuka hati untuk pindah lagi, biar lah dulu hahahahahah.


Nengoklah, meriahnya jejiran Taman Teratai ni

Siap ada makan-makan lagi

Inilah pokok Rambutan kami.
insyaallah umur panjang dapatlah rasa hasilnya

Tadaaaaa..... pokok kari

Nampak tu ramai pembantu

Kesimpulannya... berbaktilah kepada tanah yer... ahahahahaha

Nota Kaki Kecil: Kalau nak beli rumah kena nengok detail pemaju dulu jangan main hentam keromo jer, kang jadi mangsa macam saya dan pembeli yang lain. buat nanya orang je.

2 comments:

Tauhu Kukus Goreng Menu Berbuka Puasa

11:15:00 AM Aliza Reesya 2 Comments

Semalam Saya puasa lagi.. banyak lagi weh nak ganti. Tabi terpaksalah bertabah untuk habiskan sisa-sisa puasa yang tinggal. Insyaallah... Semalam dari petang dok teringin nak makan tauhu kukus goreng. ni gara-gara member FB la ni dok post resepi bagai.. dok post gambar bagai kata sedap. Alih-alih semalam balik kerja terus cari bahan-bahan yang nak buatnya. jom saya kongsi bahan yang kena ada untuk buat tauhu kukus goreng ni.


Bahan-Bahannya:-
  • 4 Keping tauhu putih
  • 2 Tiub tauhu lembut rege dalam 90sen je kot
  • Segenggam isi udang (kalu nak buh lebih pon apa salahnye. Tapi semalam gantikan dengan daging kisar je)
  • 4 Biji telur ( 2 unruk blender, 2 lagi untuk goreng)
  • kesemua bahan2 ni di blender sampai lumat yer dah sudah masukkan dlm bekas

  • 2 biji cili merah di cincang halus (kalu nak pedas tambah la lg)
  • Sedikit daun bawang yg di potong halus2 
  • sedikit serbuk cukup rasa Maggie.
  • Semua bahan ni di campur dan digaul dengan bahan yang dikisar tadi.

Dah cukup semua bahan tu bolehlah di kukus dlm 20-30min. Saya kukus masuk dalam
loyang empat segi je pun. Dah cukup 30 minit, saya kuarkan dari loyang, kira tos buang airnya
biar sejuk barulah di potong. Celopkan tauhu yg dah di potong dalam telur
yg dah di pukul sedikit..barulah di goreng hingga kekuningan
Tada... inlah hasilnya... jemput makan. memang sedap. jangan lupa cicah sos tau.

Za: cube je resepi yang adaasal perut kenyang

2 comments:

Followers