photo header2-1.png

just sharing

0
COMMENTS

Couple of the year.....

0
COMMENTS
Love her …when she sips on your coffee or tea. She only wants to make sure it tastes just right for you.
Love her…when she "pushes" you to pray. She wants to be with you in Jannah (Paradise).
Love her…when she asks you to play with the kids. She did not "make" them on her own....
Love her...when she is jealous. Out of all the men she can have, she chose you
Love her…when she has annoying little habits that drives you nuts. You have them too.
Love her…when her cooking is bad. She tries.
Love her…when she looks dishevelled in the morning. She always grooms herself up again.
Love her…when she asks to help with the kids homework. She only wants you to be part of the home.
Love her...when she asks if she looks fat. Your opinion counts, so tell her she's beautiful.
Love her…when she looks beautiful. She's yours so appreciate her.
Love her...when she spends hours to get ready. She only wants to look her best for you.
Love her…when she buys you gifts you don't like. Smile and tell her it's what you've always wanted.
Love her…when she has developed a bad habit. You have many more and with wisdom and politeness you have all the time to help her change. Love her…when she cries for absolutely nothing. Don't ask, tell her its going to be okay
Love her…when she suffers from PMS. Buy chocolate, rub her feet and back and just chat to her (trust me this works!)
Love her…when whatever you do is not pleasing. It happens and will pass
Love her…when she stains your clothes. You needed a new thobe (kurta) anyway
Love her…when she tells you how to drive. She only wants you to be safe.
Love her…when she argues. She only wants to make things right for both
Love her…she is yours. You don't need any other special reason!!!!

All this forms part of a Woman's Character. Women are part of your life and should be treated as the Queen.



Keluarga kak Sha tak lengkap, babahnya takde

Kuarga kak Ina pun tak lengkap, ayah n abangnya takde...
tahun depan lengkap kot yer kak ini

ini kak Sarah... dahla tak lengkap korumnyer... si Umi wat tunduk plak amik gambar owhhhh

Couple pertama dirembat saya..
memula malu amik gambar... sekali wahhh.... so sweet

En. Talib dan isteri tercinta.... suker nengok


Couple of maya

Kak Saba dan suaminya... suke nengok dorang

Tada... inilah kak Umi dan cucunya...
shomel cucu kak umi... bolat....

wah.... sweet. kak kamsiah

Bukhari n d partner


Pasangan yang jarang join hari kuarga... sekali datang...
bah..bah.. so romantik, berkepit jer....

kak Ani




The Messenger of Allah (peace be upon him) advised concerning the woman:

• Treat the women well.

• The best of you are those who are the best in the treatment of their wives."

by: Stunning Hijabs


dan saya cukup kompius
dengan couple berdua ini





















za:
Diceritakan, seorang sahabat bernama Hakim bin Muawiyyah bin Hidah al-Qusyairi r.a pernah mendengar ayahnya berkata bahawa dia pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah! Apakah hak isteri kami ke atas suami? Rasulullah SAW bersabda: Memberinya makan apabila kamu makan, memberinya pakaian apabila kamu berpakaian.” - hadis riwayat Abu Daud. Nafkah yg wajib untuk isteri & anak2 berupa makanan, pakaian, tempat tinggal & segala keperluan isteri yg munasabah & tidak bercanggah dengan syarak. Firman Allah SWT yg bermaksud: “Orang yg mampu memberi nafkah hendaklah menurut kemampuannya; & sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka dia hendaklah memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu)." – surah al-Talaq ayat 7. Ulama mentafsirkan 'kemampuan suami' sebagai berusaha utk memenuhi tgjawab ini pd tahap yg maksima.

Kahwin 72 Tahun, Mati Berpegangan Tangan

2
COMMENTS

Petikan dari kisah benar:
KISAH cinta sejati di zaman moden terutama di dunia barat di mana kadar perceraiannya amat tinggi mungkin sukar untuk didengari lagi. Namun, sekali-sekala akan timbul juga kisah yang mampu menarik perhatian dan mungkin air mata kita.Gordon dan Norma Yeager dari Iowa, Amerika Syarikat melayari bahtera perkahwinan selama lebih 70 tahun.

Selepas sekian lama, pada usia 90 tahun (Norma) dan 94 tahun (Gordon), takdir menentukan kedua mereka terbabit dalam satu kemalangan.Mereka kemudian dikejarkan ke hospital bersama dan diletakan berpegangan tangan di unit rawatan rapi.Beberapa jam selepas itu, Gordon berhenti bernafas dan meninggal dunia.Namun, berlaku sesuatu yang mencerminkan betapa mendalam dan sucinya cinta kedua insan itu. Walaupun sudah meninggal dunia, monitor hospital mengesan jantung Gordon sebagai masih berdegup.

Rupanya, isteri beliau Norma ketika itu masih hidup dan disebabkan mereka berpegang tangan, monitor itu mengesan degupan jantung isterinya.Seolah-olah Gordon masih bernafas dan seolah-olah jantungnya berdegup melalui degupan isterinya.Tidak berapa lama selepas itu, Norma juga mengikuti jejak suaminya.
Selepas 72 tahun berkahwin, kedua mereka meninggal dunia sambil berpegangan tangan.“Mungkin ini adalah satu rahmat bagi ibu bapa kami kerana mereka selalu berkata tidak boleh salah seorang pergi dahulu meninggal seorang yang lain,” kata anak mereka, Dennis.

Kedua mereka meninggalkan dua orang anak, 14 cucu dan 29 cicit.Norma berkahwin pada hari dia tamat sekolah menengah pada tahun 1939.Sejak berkahwin sehingga kini, kedua mereka amat jarang sekali berenggang.Khamis lalu, mayat mereka diletak dalam satu keranda dibakar bersama sebelum abu keduanya dicampurkan.

****Sumber: http://mynewshub.my/2011/10/23/kahwin-72-tahun/.



Sanggar kerja ~ Hari keluarga ~ stroberi~

0
COMMENTS
HAri Jumaat, sabtu, Ahad..... kami empat beranak tak ada kat umah... kami bercuti kat Cameron Highland... uhuhuh bukan bercuti... tapi saya kena g kursus sebenarnya... sambil kursus kami wat aktiviti hari keluarga... best sangat g tempat sejuk ops!!!
Tapi yang paling best anak-anak la.... hari pertama sampai kulit semua dah pakat kering... sejuk sangat.. almaklumlah hujan.... memula sekali en. suami dan anak-anak cari stokin dan sweater dulu... saya? hmmm carik makan..

dalam bas..masa ni saya ok g... tapi bila masuk
jalan bengkang bengkok saya dah rasa nak tombang....

hari kedua di Cameron... pakat
tukar baju untuk game hari keluarga... hijau gitu


kami dalam hijau. cantikkan baju.. baju siapa berminat
untuk tempahan leh tempah kat sini... murah jer tempah, takder limit order

selepas penat mengeluarkan peluh yang tak keluar
kami terus g ladang stroberi.... makan stroberi + coklat sedap sangat....

ala... cayang adik, siap abang suapkan lagi kekekekeke

mau pulang udah dari ladang... penat berkebun

inilah barang yang perlu dibawa pulang....

bersama ini... masa datang ke Cameron cuma
bawa beg kuning ni jer... sekali balik dah bertambah

paling best anak-anak kecil ini... alamak...
siapakah anak kecil di belakang itu????



za: terlalu teruja untuk rasa nikmat gembira, walau sekejap.....

Bisnes tak menjadi, jangan salahkan isteri!

0
COMMENTS
Sewaktu berharta, isteri setia. Setelah merana, isteri ke mana? Sudahlah jatuh, ditimpa tangga pula, begitulah nasib seorang suami yang bersusah payah dalam mencari rezeki akhirnya kecundang di tengah perjuangan. Benar sunguh kata ibu bapa kita. Hendak cari isteri, carilah yang sudi hidup susah, perihati dan qana’an (sentiasa rasa cukup). Sayangnya, ramai lelaki yang menggunakan harta untuk memikat belahan jiwa. Menyunting bunga dengan gemerlap permata dan mempamerkan segala kemewahan demi cinta.

Jika dari mula sudah melayan isteri dengan kemewahan, pasti akhirnya kelak sudah mengajaknya hidup sederhana. Semua mahu serba kelas pertama, bagaimana hendak membiasakan diri dengan berjalan kaki, jika dahulu kereta sedia sentiasa membawa ke sana sini. Bolehkah berpindah ke rumah yang lebih kecil di tingkat lima flat usang yang tiada lif, sedangkan rumah yang dulu amat selesa, besar dan cukup segala serbinya.

Dalam menghadapi kemelut kewangan keluarga, hendaklah mengamalkan petua belia ‘4B’ iaitu :

1 – Berterus terang

Jangan sembunyaikan masalah kewangan anda, ajaklah isteri berbincang tentang langkah-langkah yang terbaik menghadapi krisis. Suami yang tidak bertanggungjawab cenderung lari dari masalah, membiarkan isteri meletup-letup emosinya menghadapi perubahan drastik kegagalan suami.

Mengapa hanya pandai menyalahkan isteri yang tidak sabar, padahal suami sendiri yang tidak berani berterus-terang? Akibat tidak diberi maklumat yang sewajarnya, isteri mengamuk dan menaruh curiga kepada suami. Bukankah bertambah rumit keadaannya jika timbul salah faham akibat tidak berterus-terang?

Kadang-kadang isteri menerima maklumat yang salah daripada orang lain. Kononnya suami berhutang kerana judi atau main perempuan, padahal semua cerita itu karut belaka. Mungkin suami tidak mahu membuat isteri susah hati, takut isteri lari dari sisinya jika menceritakan kebenaran. Bukankah suami mesti menjaga isteri dari pengaruh-pengaruh luar yang boleh memberi kesan negatif ke atas rumahtangganya? Sudahlah tidak mahu berterus-terang, lari daripada tanggungjawab, kemudian membiarkan orang luar campur tangan dalam masalah peribadi mereka. Amanahkah suami yang bersikap sebegini?

2 – Berlembut

Suami yang mahu menasihati isteri hendaklah bersedia mengawal dirinya terlebih dahulu. Tunjukkan yang anda stabil dari segi emosi dan rasional dalam bertindak. Kawal diri anda daripada tekanan masalah yang mengganggu dan dekati isteri secara berlemah lembut. Akui kesilapan dan jangan malu meminta pertolongan isteri bersama-sama menghadapi krisis. Mungkin anda akan terkejut dengan reaksi isteri yang tidak terkawal, menangis, menyalahkan kesilapan suami, marah-marah dan mengungkit-ungkit perkara lepas. Tetapi suami yang bijak, percaya bahawa reaksi isteri yang sebegitu adalah wajar bagi seorang manusia biasa.

Terkejut dan putus asa pada mulanya dan tidak mustahil dia akan cepat mengawal diri, meredakan tekanannya perlahan-lahan kemudian redha menerima takdir Allah SWT. Paling penting adalah peranan suami sebagai pendamping yang sabar, nescaya isteri akan meneladani sikap suami ini. Jika suami kurang sabar mendengar keluah isteri, kemudian merenggangkan hubungan mereka, boleh jadi salah faham akan semakin terbuka lebar.

3 – Berusaha lebih gigih

Suami perlu tunjukkan bukti nyata bahawa dia mahu menyelamatkan keluarga dengan bekerja lebih keras daripada biasa. Tekanan memikirkan masalah sedikit sebanyak menjejaskan kualiti kerja yang dilakukan. Tetapi suami yang baik, percaya hanya dengan usaha dan ikhtiar saja boleh melayakkan dirinya mendapat kejayaan dari Allah SWT.

Rezeki yang dimakan setiap manusia telah ditetapkan di loh mahfuz sebagaimana ajal dan jodohnya. Jika ia terlepas, maka itu telah tertulis dan jika ia datang, itu pun telah tertulis sebagai ketentuan Allah SWT, jadi tiada sebab untuk manusia bersedih jika ia kehilangan hartanya kerana yang hilang itu akan berganti dengan yang lebih baik.

Bukankah nikmat Allah lebih banyak jika dihitung berbanding musibah yang menimpa manusia? Satu ribu ringgit yang hilang tidaklah sebanyak beribu-ribu ringgit yang kita telah perolehi sebelum ini. Manusia hanya perlu berusaha dengan gigih, kemudian bertawakal supaya dia memiliki kekuatan menghadapi musibah yang hanya sesekali datang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Seandainya kamu semua bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan memberi rezeki sebagaimana Dia memberi kepada burung yang keluar dengan perut kosong pada pagi hari dan kembali dengan perut kenyang pada petang hari.” (Hadis riwayat Imam at-Tirmidzi)

Jika burung yang hanya memiliki dua sayap dan satu paruh boleh mendapat rezeki setiap hari, apakah manusia yang sempurna akal dan jasadnya akan gagal menyahut cabaran hidup?

4 – Bimbing jiwa dengan ilmu dan ibadah

Ubat penawar kegelisahan manusia hanya ilmu yang diikuti dengan amal soleh. Doa dan harapan kepada Allah SWT menunjukkan kita beriman kepada ketentuan dan kuasa-Nya. Jangan sesekali berpaling tadah daripada Allah dengan melakukan perkara-perkara syirik semata-mata mahu menyelesaikan krisis kewangan keluarga.

Ramai yang percaya kepada bomoh dan ilmu hitam untuk melariskan jualan. Berguru kepada syeikh-syeikh tarekat songsang yang percaya kepada benda-benda karut walaupun dihiasi dengan doa-doa batil yang kononnya mencari berkat.

Padahal amalan bersebut tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. Seperti zikir dan doa yang bercampur dengan puji-puja kepada syeikh tertentu yang nyata menyalahi akidah dan agama. Hanya dengan ilmu, fakta dan dalil serta nas yang sahih daripada al-Quran dan hadis sahaja yang seharusnya kita beramal untuk kebahagian dunia dan akhirat.

Rujukan : Dr Juanda Jaya # 1352

kredit : bawang goreng

0
COMMENTS
Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rizki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang berserah diri kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia menghapus kesalahan-kesalahannya dan melipatgandakan pahalanya. (QS. ath-Thalaq: 2-3).

Fafiru Ilallah, Larilah pd Allah, menangis & memohon pd Allah agar diberikan kekuatan & kesabaran melewati masa-masa berat itu."Janganlah kamu bersikap lemah & jangan pula kamu bersedih hati. Padahal kamulah orang2 yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang2 yg beriman." (QS. Ali-Imran : 139)

0
COMMENTS

Biarkan Cinta Bersujud

0
COMMENTS
By: M. Agus Syafii

Biarkan cinta bersujud kepada Allah sehingga cinta menjadi tak bersyarat, kuat & tangguh, tak lekang oleh waktu. justru Allah menguji kita melalui orang-orang yg kita cintai menyakiti, mengkhianati kita namun akhirnya kembali menyesal & meminta bantuan kita kemudian kitapun memaafkan, menguatkan & menolongnya. Itulah cinta, tak bersyarat apapun. Ada Ibu muda mengeluhkan perkawinannya yang terbilang muda sedang dihadapkan masalah. Semasa gadisnya adalah orang yang mendiam, merasa memiliki banyak kekurangan, berasal dari keluarga 'broken home.' Sampai kemudian mengenal seorang pemuda yang mampu membuatnya menjadi periang sampai kemudian menikah. Di awal perkawinan terasa indah, dengan dihiasi canda & tawa bersama-sama. Namun semua itu perlahan menjadi berubah, ditengah kesibukan masing2 bekerja, jarang ada percakapan, apalagi sampai bercanda. Bukan karena cinta telah hilang tetapi lebih karena berhati-hati agar tidak melukai perasaan suami.

Terkadang suami melontarkan kata-kata kasar.  Dia sebagai istri takut salah ngomong atau menyinggung perasaan pasangan hidupnya. Pernah dulu sewaktu belum menikah, Ibu mertuanya mengingatkan agar bersabar karena suaminya adalah orang yang temperamental karena itu istri lebih memilih diam daripada berlarut2 dalam pertengkaran.  Sang istri mengerti maksud suami mengingatkan atau menasehati tetapi seringkali istri tersakiti hatinya oleh ucapan suami yang kasar. Disaat seperti itulah istri merasa bersalah & berdosa karena telah membuat marah suami. Tak bisa memberikan support, tak bisa menjadi yang terbaik sebagai pendamping hidup bagi suaminya. "Ya Allah, Kenapa terasa berat menjalani hidup ini?" Jeritan hatinya.

Ditengah keterlukaan, perih dan kecewa. Keberserahan diri, membiarkan cintanya bersujud kepada Allah. Dalam kesendirian duduk termangu, tanpa terasa air matanya mengalir, betapa dirinya jauh dari Allah. Ibadah sholat fardhu tidak pernah ditunaikan dengan baik, kehidupan rumah tangga kering kerontang dari tuntunan agama. Nikmat materi yang berlimpah tidak pernah disyukuri sehingga membuat terasa hambar didalam hidupnya. Perlahan mengokohkan imannya. Sholat fardhu dikerjakan dengan tertib. Kepedulian terhadap orang-orang yang membutuhkan lebih mudah dilakukan. Pada satu kesempatan di Rumah Amalia juga berbagi dengan berharap Allah memberikan ketenteraman & kebahagiaan pada keluarganya. Disaat cintanya bersujud kepada Allah. Perangai suaminya mulai berubah. Cinta dan kasih sayang menjadi tumbuh dan berbuah.  Kebahagiaan di dalam keluarga, pasangan suami istri itu menjadi kokoh mengarungi bahtera kehidupan dalam menghadapi badai & gelombang kehidupan hanya dengan menyandarkan diri kepada Allah. Komunikasi, saling menyesuaikan diri dengan pasangan, pengorbanan, ingin selalu memberi, memaklumi & memaafkan hanya akan hadir bila di dalam hati mereka ada keimanan pada Allah maka Allah melimpahkan keindahan dalam keluarganya.

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang2 yang sabar, yaitu orang2 yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, 'Inna lillahii wa innaa ilaihi raajiuun' (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNya kami kembali). Mereka itulah yang mendapatkan keberkahan yang sempurnah & rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang2 yang mendapatkan petunjuk."(QS. al-Baqarah : 155-157).

Dia yang BIJAK

0
COMMENTS

Lelaki yang bijak sentiasa berusaha menjadi pelindung kepada wanita.
Lelaki yang bijak takkan meminta dan mengharapkan sesuatu yang belum menjadi haknya.
Lelaki yang bijak sentiasa menjaga pandangan mata dan hatinya.
Lelaki yang bijak menyedari bahawa seorang perempuan itu hanya mahu dirinya dihormati.
Lelaki yang bijak hanya mahukan wanita yang terbaik untuk menjadi suri hidupnya.



Jadilah pelindung kepada kaum Hawa dengan tidak memandang kami.
Jadilah pelindung kepada kami dengan menambahkan ilmu dengan amalmu,
supaya nanti pabila tiba masanya, dapat kalian menjadi pemimpin keluarga yang dihormati.
Jadilah pelindung kepada kami dengan menjaga sebaik-baiknya akhlakmu.
Jadilah pelindung yang terbaik dengan mencontohi Rasulmu!



Lelaki yang pintar sentiasa risau dirinya akan membawa fitnah kepada wanita,
Lelaki yang pintar tidak akan sekali-kali gentar apabila seorang wanita bertindak tegas terhadapnya kerana dia sedar itulah wanita sejati! Yang mempunyai harga diri, yang takut kepada Ilahi.
 

Lelaki yang pintar takkan risau dan gusar dengan status ‘single' kerana dia tahu dengan izin-Nya kelak dia akan berjabat dengan seorang wali yang bakal memberikan titik noktah kepada status tersebut!


jangan mengharapkan sesuatu yang kami tidak mampu beri.
 

Jadilah kalian pelindung yang sejati,
agar kita senantiasa berada dalam reda Ilahi,
sampai tiba saatnya nanti...


Lelaki yang baik takkan berusaha mendekati,
meskipun dengan niat yang suci,
kerana dia sentiasa menyedari,
niat mungkin terpesong sekalipun begitu murni,
kerana dia mengakui,
makhluk bertanduk dua sentiasa "ready"!
Ingatlah, Dia jua yang Maha Memerhati.


aisya humaira - lyrics

0
COMMENTS


wah..wah..wah... ... inginkan yang setulus Aisya Humaira... mengharapakan yang sebaik Aisya Humaira... tetapi... adakah kita seindah Rasululllah... renung-renungkanlah....

"Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, Jika diri tak seindah SULAIMAN, 
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF, Jika kasih tak setulus ZULAIKHA, 
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM, Jika tak sekuat SARAH, 
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH, Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W... 
Tak guna Ada MATA kalau tak dapat MELIHAT, Tak guna Ada HATI kalau tak tau MENILAI.....


Pesanan Buat Wanita Islam....

0
COMMENTS

wah..wah... begitu hebat kan???

Aliza Tshirts Printing - KURSUS CETAK TSHIRT

0
COMMENTS

Aliza Tshirts Printing
Kursus Cetak Tshirt (silkscreen), Sasaran: Semua yg berminat (utk hobi atau komersial), Yuran: RM150 (harga promosi) harga asal RM250/ kepala. Kandungan kursus: Pengenalan, Proses buat blok cetak, Expose imej pd blok, Cuci Blok Cetak, Belajar Cetak Biasa, Belajar cetak timbul, pengenalan heatpress. Peserta akan diajar utk memulakan bisnes cetak tshirt dengan kos paling minima. Khidmat nasihat selepas kursus PERCUMA!!

kepada yang berminat pada setiap hari Ahad. Yuran pendaftaran adalah RM200
seorang. Untuk sebarang tempahan atau pertanyaan,sila hubungi:-
-013-8794466 / 013-8511203 *P/S : Harga boleh dirunding bergantung pada design.






0
COMMENTS
Kita takkan mungkin dapat miliki semua yg kita ingini. Bukan Allah tak suka tapi DIA sedang menguji kita sbg hamba; mampukah utk redha, bersyukur & menghargai!! Perkahwinan bukannya makanan; rasa tak kena dgn tekak, buang & pesan menu lain pula. Buang makanan itu dimurkai Allah, apatah lg tamatkan perkahwinan semata2 inginkan yg lebih baik drp skrg? Ada jaminankah akan terima yg lebih baik?

Hatiku dipegang DIA

3
COMMENTS
Dalam air mata yang menitis selalu ada bahagia. Bila kita memiliki kekuatan dan kesabaran untuk melewati setiap peristiwa yang membuat kita terluka dan kecewa. segalanya adalah berkait rapat dengan soal hati. Allah yang pegang hati kita... selagi kita hidup bersandarkan dengan keimanan kepada Allah... selagi itulah kita akan redha dengan ketentuan Allah.

Seperti saya.. ada ketika saya dilihat sebagai seseorang yang begitu kuat keyakinan dirinya bila diuji dengan pelbagai ujian. Dan ada ketikanya saya menjadi seorang yang begitu kalah dan lemah dengan ujian Allah, hingga bermacam-macam persoalan keluar di kepala mempersoalkan kerja Allah... nauzubillah... betapa jauhnya saya terbabas dari landasan Allah. Ya Allah, ampunkan aku...

Teringat doa Rasulullah: “Wahai Allah yang menguruskan hati, uruskanlah hati kami di atas ketaatan kepada-Mu”. Rasulullah juga berdoa pada siang dan malam di dalam zikirnya: “Wahai Allah, sesungguhnya saya berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kefakiran”.
Sedangkan Rasulullah sendiri sentiasa meminta dari Allah tetapkan hatinya... inikan pula saya manusia biasa yang sentiasa lalai.. serasa semakin berkurang keimanan di hati bila sering merungut ketentuan Ilahi.. serasa begitu naifnya diri bila sentiasa mengeluh percaturan dan perancangan Allah.... "Ya Allah, kau ampunlah aku.. tetapkanlah hatiku untuk terus berada di JalanMu Ya Allah.. Aku yakin dengan setiap perkiraan Mu Ya Allah..."

Seringkali ingatkan diri sendiri agar tidak terjebak dengan perkara yang mengurangkan keimanan supaya diri lebih bersungguh menjaga iman sebagaimana nabi dan sahabat.

-   Terus menerus melakukan dosa dan tidak berasa bersalah.
-   Berhati keras dan tidak berminat untuk membaca al-Quran.
-   Lambat melakukan kebaikan, seperti terlambat untuk melakukan solat.
-   Meninggalkan sunnah, sunat dan wajib
-   Memiliki suasana hati yang gelisah seperti bosan dalam kebaikan.
-   Tidak berasakan apapun ketika mendengarkan ayat al-Quran dibacakan seperti ketika Allah  
     mengingatkan -tentang hukuman dan janji-Nya tentang khabar baik dan akibat berbuat jahat.
-   Berat dalam mengingat Allah.
-   Tidak berasa risau ketika keadaan berjalan bertentangan dengan syari’ah.
-   Terlalu bersemangat dengan kedudukan dan bimbang kehilangan jawatan.
-   Kedekut dan bakhil, tidak mahu membahagikan rezeki yang dikurniakan Allah.
-   Memerintahkan orang lain untuk berbuat kebaikan sementara dirinya sendiri tidak melakukannya.
-   Berasa senang di atas kegagalan orang lain
-   Hanya memperhatikan yang halal dan haram, dan tidak menghindari yang makruh.
-   Mempermainkan orang yang berbuat kebaikan kecil.
-   Tidak mahu memperhatikan keadaan dan musibah yang ditanggung kaum muslimin.
-   Tidak berasa bertanggungjawab untuk melakukan sesuatu demi kemajuan Islam.
-   Tidak mampu menerima musibah yang menimpanya malah menyalahkan takdir, hanya boleh terima
     takdir  baik sahaja.
-   Suka membantah, hanya untuk berbantah-bantahan, tanpa memiliki bukti.
-   Hanya bersemangat untuk pekerjaan duniawi sebaliknya tidak bersemangat perkara ukhrawi.
-   Berasa bangga dengan kebaikan sendiri, sombong dan bongkak dengan kedudukan


za: tahu diri sedang diuji..tahu diri semakin lemah..tahu kekuatan semakin berkurangan..tahu keyakinan semakin susut.. tahu hati sedang terluka.. tahu diri sedang bertahan.. tahu diri sedang terbakar.... tapi Allah lebih tahu apa yang hendak diberikanNya. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk aku..Allah lebih tahu siapa yang lebih tahu.... cuma aku memohon daripadanya...seandainya aku ditindas.. dikhianati... Ya Allah.. kau tunjukkanlah jalan yang benar buat mereka....
rindu bila nengok gambar ni... tak lama lagi anniversary kami

INFO : Memahami "Bahasa Seks" Pasangan

0
COMMENTS

Sebelum makin parah, ambil tahu apakah penyebab matinya gairah seksual Anda atau pasangan semata-mata karena masalah biologis atau adanya masalah yang lebih serius.

Apakah Anda atau pasangan selalu merasa tidak in the mood pada kehidupan seks? Jangan salah, perkahwinan tanpa seks merupakan wabah epidemik yang perlu digali sampai ke akar permasalahan, karena relasi seksual yang memuaskan merupakan bagian penting dalam perkahwinan. Kehilangan gairah seks, tentu saja akan memberi kesan buruk pada kehidupan perkawinan secara menyeluruh.

Sebelum makin parah, ambil tahu apakah penyebab matinya gairah seksual Anda atau pasangan semata-mata karena masalah biologis atau adanya masalah yang lebih serius. Jangan ragu untuk segera mengenal pasti  penyebabnya agar boleh memahami apa yang sedang terjadi dalam diri Anda sendiri maupun pasangan.

Biasanya, hal-hal yang memengaruhi buruknya kehidupan seksual setiap pasangan adalah perubahan-perubahan biologis (pada wanita maupun lelaki), depresi, anak, kehabisan tenaga akibat keletihan yang luar biasa, pola tidur yang terganggu, hilang atau merosotnya kepercayaan dan rasa hormat pada pasangan, kecemburuan dan kebencian, kehilangan rasa percaya diri, atau perbedaan "bahasa" dalam mengungkapkan cinta.

Soal perbedaan "bahasa" misalnya seperti ini, masih ada suami-isteri yang berfikir, "Mesti macam mana lagi, saya sudah susah payah membuat ini-itu untuknya, tapi masih dianggap tidak sayang?"

Berikut cara memaha­mi "bahasa" pasangan:
* Cermati keperluan emosional Anda. Tanyakan pada diri sendiri, "Apakah saya benar-benar berkeadaan letih untuk berintim-intim atau hanya sekadar penat menghadapinya?" Mintalah juga pasangan mengajukan pertanyaan serupa pada dirinya.

* Seperti apa beban seksual yang Anda bawa saat memasuki hubungan perkahwinan dengan mencermati sejarah kehidupan Anda, dan banyaklah belajar dari pengalaman masa lalu (untuk yang pernah menikah).

* Jangan memanfaatkan seks untuk alasan keliru, atau membebani pasangan dengan makna yang berlebihan. Ingat, seks bukan alat untuk menguji pengesahan pasangan.

* Jangan suka mencari alasan untuk menolak hubungan intim. Misalnya, tidak menyukai berintim-intim dengan pasangan karena takut Si Kecil mendadak masuk kamar. Mengapa Anda tidak mengunci pintu kamar sehingga anak-anak tak boleh masuk?

Ingat, kualiti yang menjadi faktor terpenting dalam hubungan seksual suami-isteri.

Bila Anda bekerja dan memutuskan melanjutkan pelajaran, mulailah mendelegasikan tugas rumah tangga kepada orang lain agar Anda tidak kehabisan waktu dan energi untuk membangun hubungan seksual dengan suami.

Jangan bosan membantu membangkitkan gairah seksual pasangan. Karena di saat-saat tertentu, diperlukan usaha lebih keras dari Anda untuk memberi motivasi dan inspirasi, serta menggugah ketertarikannya pada aktivitas seks dari hal-hal kecil. Misal, menyiapkan air hangat untuk mandinya agar ia dapat relaks sejenak sementara Anda menidurkan Si Kecil.

Jika semua hal itu tidak berhasil juga, jangan malu mengkonsultasikannya dengan pakar. Tanyakan dan gali sebanyak mungkin informasi mengenai faktor-faktor hormonal dan biokimia tubuh yang dapat mempengaruhi tinggi rendahnya gairah seksual.

(Tabloid Nova/Paskaria)


za: hmmmm????????

Deritanya Berakhir Bahagia

0
COMMENTS
Seperti entri saya sebelum-sebelum ini... saya amat berminat dengan cara penulisan salah seorang kaunselor dari Seberang... hari ni, setelah beberapa detik tidak berblog, saya mencuri masa menziarahi blog beliau.... hmm ada sesuatu yang menarik perhatian saya... "Deritanya Berakhir Bahagia" unik jodolnya... saya cuba membaca dan menghayati apa yang beliau cuba sampaikan.... akhirnya saya bermonolog sendiri.... 

"oooo... ini rupanya"

saya cuba berkongsi kesedihan seseorang yang beliau kenal atau mungkin tidak untuk kita ambil pedoman....


Mengapa terkadang Allah membiarkan kita terluka dan menderita yang seolah tiada akhir, begitu teramat berat dan penuh tetesan air mata? Terluka itu indah, sebab luka dan derita adalah wujud Kasih Sayang Allah yang melatih kita agar bersabar dalam hidup ini, dengan kesabaran Cinta Allah menopang dan menguatkan kita menjalani "duri-duri" tajam taman bunga kehidupan sehingga deritanya berakhir bahagia. Begitu juga seorang perempuan muda yang hatinya terluka, air matanya menetes. Perjalanan hidupnya tidak selalu indah namun hatinya tegar bagai batu karang. Begitu sangat terpukul dengan keputusannya sendiri setelah memaksa minta cerai dari suaminya. Meskipun menang dalam keputusan sidang pengadilan dan berhak atas dua anaknya, rasa sepi dan sendiri, tertekan batin dan kekosongan pasca perceraian tetap menghantuinya.

'Saya menangis setiap kali mengingat kata-kata suami saya yang sangat menyakitkan hati, tetapi saya mencoba untuk memaafkan tetapi sangatlah sulit.' tuturnya. Untuk menghilangkan rasa perih dihati dirinya bekerja. Menyibukkan dengan berbagai kegiatan, malah membuat jauh dari Allah dan berlumuran dosa. Kehadiran laki-laki lain telah mengisi hatinya, tersadar atas semua perbuatan, Apakah Allah akan mengampuni dosa-dosa saya? Begitu tuturnya. Tidak lama kemudian, orang yang dicintainya malah memukulinya dan menginjak-nginjak harga dirinya. 'Saya hampir bunuh diri karena tidak sanggup menanggung derita ini Mas Agus, saya mencoba meminum racun serangga tapi teringat anak-anak ama siapa mereka kalo ibunya mati?'

Hari itu kedatangannya di Rumah Amalia untuk berbagi memohon Allah agar semua masalahnya bisa selesai. Air matanya mengalir dengan derasnya. Beberapa kali tisu digunakan untuk mengusapnya. Tak kuasa menahan kesedihan yang teramat dalam. 'Alhamdulillah, hati saya menjadi tenang.' ucapnya. Sebulan setelah itu dirinya bertemu dengan mantan suaminya. ' Sungguh ajaib, saya merasa sangat merindukan dia. Tidak ada lagi kebencian dihati saya.' Doa itu telah didengar oleh Allah, cintanya telah disatukan kembali. Akhirnya mereka sepakat untuk ishlah atau rujuk dan berkumpul kembali dalam mahligai rumah tangga penuh dengan kebahagiaan. Itulah bukti cintanya kepada Allah, deritanya berakhir bahagia.

posted by :agussyafii




za: Dari Abu Sa'id, Rasulullah bersabda, "Tidak ada seorang Muslim yang berdoa dengan suatu doa didalamnya tidak ada unsur perbuatan dosa atau memutuskan silaturahim kecuali Allah akan memberikan kepadanya tiga pilihan, pertama segera mengabulkan doanya, kedua menyimpannya untuknya diakhirat dan ketiga melepaskannya dari kesulitan atau semisalnya." (HR. Hakim).

Rasulullah menerangkan kepada kita bahwa Allah mengabulkan doa setiap hamba yang berdoa kepadaNya selama dirinya tidak bergelimang dengan hal-hal yang diharamkan, tidak meminta sesuatu yang mengandung dosa dan tidak memutuskan tali silaturahim. "Rasulullah menyebutkan bahwa seorang laki-laki yang menempuh perjalanan jauh rambutnya penuh dengan debu. Dia mengangkat tangannya ke langit sambil berkata, "Ya Rabbi! Ya Rabbi! sedangkan makanannya haram, minumannya haram maka bagaimana mungkin doanya dikabulkanNya?" (HR. Muslim).

Sahabatku, ditengah rasa perih dan terluka, jangan pernah putus asa dan putus harapan. Yakinlah Allah akan mengabulkan doa anda karena Allah akan memberikan yang terbaik menurut caraNya bukan menurut apa maunya diri kita. Maka kembalilah kepada Allah sepenuh hati. Serahkan beban hidup anda padaNya. Biarkan Allah memberikan yang terbaik untuk anda. "Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhaiNya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam surgaKu." (QS. al-Fajr : 27-30).

Berdua Bersatu

3
COMMENTS


Kenapa cinta kita
Selalu saja diduga
Bagai ada tak merestu
Kita berdua bersatu

Atau mungkin kau dan aku
Ditakdir untuk berpisah
Walaupun melawan arus
Kita berdua bersatu

Seringkaliku mendengar
Patah tumbuh hilang berganti
Tetapiku tidak mahu
Cinta selain darimu

Jika denganmu salah
Ku tak mahu yang benar
Jika denganmu rebah biarlah kutercalar
Walau dilanda badai
Kusanggup kerna ku mahu
Kita berdua bersatu

Jika denganmu kabur
Kutak mahu yang jelas
Jika denganmu hanyut
Biarlah aku lemas
Walau dilanda ribut
Kusanggup kerna ku mahu
Kita berdua bersatu



za:..... bila cinta menguasai diri dan hati.... segalanya menjadi kabur... segalanya menjadi sanggup... walau apa juga yang dikatakan orang... hati tetap berkata dia.... setiap manusia punya alasan tersendiri untuk terus hidup dan hidup
PENAFIAN: Pembacaan dan penerimaan pembaca tentang isi kandungan blog ini adalah atas tanggungjawab pembaca sendiri. Blogger tidak bertanggungjawab untuk apa jua masalah yang timbul. Alizareesya Punya Cerita
.